Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Fyrmotorigt

Publicerad 2007-11-18 12:09:46 i Propulärkultur,

N415SA
Riley Heron N415SA på Hässlö - bilden är från maj i år.

I senaste numret av tidningen Nostalgia finns en instressant artikel om en intressant figur: Arnold Sundquist. Mest är han känd för rekorden i början av 70-talet med sina två jetbilar - 700 km/tim på flygplatsen Elvington i England i september 1971 "small" väl högst. En av bilarna finns idag på Motala motormuseum och den andra på Skokloster. Sedan kommer man ihåg Corgis leksaksvariant också.

Mer om jetbilarna finns att läsa här - Silver Streak - Cars made in Sweden, info from Konditori 100

Samtidigt som Sundquist höll på med att bygga dessa bilar i Sverige så jobbade han i ett amerikanskt flygbolag i "Air America-sfären" i sydostasien. Det är ju inte för inte som han även är en "hejjare" på Huey-helikoptrar. Idag äger han privat två som då och då luftas, N14MH och N136US.

Dessutom flyger Sundquist med det enda fyrmotoriga  privatägda propellerflygplanet i landet, en Riley Heron (se bilden överst). Det är en de Havilland Heron konverterad med Lycoming IO-540-motorer istället för de engelska Gipsy Queen. Åtta fyrmotoriga proppkärror finns också i flygvapnet, TP 84 Hercules. Men sedan är det tunnsått, eller snarare öken...

Vad jag kanske hängde upp mig en liten aning när jag läste Nostalgia-artikeln var att man säger att N415SA är väldens enda luftvärdiga de Havilland Heron. Det är fel - möjligen den enda flygande Riley-konverterade Heron, ja. För av de 150 tillverkade Heron flyger nog tre, kanske fyra, stycken fortfarande: En i UK och en i USA, förutom N415SA...vad jag vet i alla fall...

Sundquist renoverade denna Riley Heron 1987 till -92 och interiören skvallrar vad den då var tänkt att användas för: Att flyga folk till Las Vegas på uppdrag av ett casino. Det verkar inte blivit så många sådana resor och 1998 flög Sundquist N415SA till Sverige. Flygplanet har funnits i hangar i Söderhamn och Karlsborg, numera finns det utställt på Hässlö i Västerås flygmuseum. Det är till salu, om någon är intresserad...


Förhoppningsvis hinner han inte sälja sin Heron innan nästa fyrmotoriga kärra ankommer Svedala. Inget objekt är spikat på den fronten, men vad jag förstått så är kärran på bilden nedan under besiktning den kommande veckan - tillsammans med sin granne....

C-54 eller DC-4

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2007-11-19 15:12:48

En DC-4/ C-54 i Scandinavia må jo være en interressant greie. La oss be... ;-)

Trygve

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela