Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Skånsk oas

Publicerad 2007-08-08 06:29:35 i Allmänt,

Stenbäck

Igår kom ett mail från skånske hedersmannen Moffe. Medan jag hade varit på Visingsö så hade han i helgen bevistat Stenbäcksdagarna:

Cirka 78 000 gånger har jag färdats på E 65:an mellan Malmö och Ystad.


Samma gårdar. Samma byar. Samma fält.

Samma gårdar. Samma byar. Samma fält.

Samma gårdar. Samma byar. Samma fält.


Det var därför en smått surrealistisk upplevelse att göra en kort sväng på halva vägen och stiga in i ovanstående, mycket fina atmosfär.

När det första som möter en innanför dörren är en propeller från en Tiger Moth, kan man inte känna sig annat än välkommen.


Tittar man sedan åt vänster och får syn på två propellerblad från en Spitfire, börjar man le.


Fortsätter man sedan in i den gamla gårdsbyggnaden och tar del av en väl uppbyggd utställning bestående av en diger samling böcker, flygplansdelar, en simulator, en flygledarutrustning från Sturup, foton från 30-talets Bulltofta, med mera, med mera - kommer man till att må riktigt bra.


Ett ställe som nu ligger på listan som måsten vad det gäller besök. Moffe skickade med ett gäng bilder också, till exempel dessa två.

Sierra Echo Echo Sierra
Vad är detta - 1?

African Queen
Vad är detta - 2?

Är det månne någon av besökarna här på bloggen som vet - eller vågar sig på att gissa -  vad bilderna föreställer?

Och här finns ytterligare några som man kan klicka på:

     

Tack Moffe.


Currently spinning:

Danny Wilson  Mary's Prayer   

-  vet att detta faller Moffe i smaken. Minner för min egen del om en höst i en annan del av Skåne för 20 år sedan, där doften av MC25 kunde ligga länge kvar uppblandandad med den sakta släppande morgondimman. Jag har en notering någonstans när jag såg "Johan 12" anlända dit.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Skånsk hedersman

Publicerad 2007-08-08 10:25:56

Faller i smaken? Den fullkomligt störtar in i smaken, vecklar ut sig som en solfjäder, sätts i rörelse, och blir dagens friska fläkt.

Postat av: F

Publicerad 2007-08-08 11:59:00

Jag visste det! :D
Härligt!

Postat av: tuppluren

Publicerad 2007-08-08 13:56:11

För oss ickeskåningar. VART LIGGER DET HÄR? (Vaaouuurr liggäääärrr det häuuur? (med lagom många rullande rrr))

Postat av: F

Publicerad 2007-08-08 14:41:03

Om jag nu fattat det rätt: Ett sten(bäcks)kast från Sturup, ut med E65 mot Ystad. Kolla länken :)

Postat av: M

Publicerad 2007-08-08 15:31:25

...Fast inte ens den friskaste fläkt kan rubba frisyren på killen med kontrabasen.

Postat av: F

Publicerad 2007-08-08 22:09:16

Sannerligen!! Han kompenserar detta lite beroende på att lead voc inte har så mycket av varan..gissar jag ;)

Postat av: PC

Publicerad 2007-08-09 11:36:50

Ja är det inte en HS478 nos? Före detta SE-LID hos West Air Sweden ;-)

Postat av: F

Publicerad 2007-08-09 14:14:45

PC! U R indeed correct! Den "Afrikanska drottningen" från LIDköping, med förflutet i Guinea Bissau. Men kan du knäcka vad den andra nosen är för något då?

Postat av: PC

Publicerad 2007-08-09 18:08:02

Jag har försökt klura på det och jämföra med lite andra bilder och det närmaste jag kommer (with a little help from my friends)via gissningar på Piper av olka modeller är en Beech 95.

Postat av: F

Publicerad 2007-08-09 18:31:56

Bravo! Beech 95 är (i princip) rätt - men det finns två sorter; Travel air & Baron. Vilken av dessa? Nuuu är det riktigt svårt, men odsen 50/50.... ;)

Postat av: Moffe

Publicerad 2007-08-09 20:54:37

Bah! Det där visste jag redan.
Är det månne Ola som gömmer sig bakom signaturen Lääjf?

Postat av: F

Publicerad 2007-08-09 22:16:49

Heee .. ja, tacka "tusan" för det ;)
Ola!? Har du några indicier på detta?

Postat av: PC

Publicerad 2007-08-10 19:10:24

En travel air gissar jag då på. Är den svensk?

Postat av: F

Publicerad 2007-08-10 20:35:35

Rätt! Jodå, den är svensk: SE-EES. Buklandande i Halmstad '84, sen var dess karriär i lufthavet slut...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela