Mustang & Spitfire - i Ängelholm
Filip skickade en bild, skrev samtidigt "Koolt, va?" Jo, r ä t t s å. . . . . . . . . .
Biltema köper inte bara Mustang. Idag anlände till Ängelholm från Duxford, via Ostende, Groningen och Sönderborg, Spitfire LF Mk.XVIe G-BXVI. Den har under de senaste åren genomgått en totalrenovering hos Aircraft Restoration Company (ARC) på Duxford och provflögs i våras, detta efter ha varit markbunden sedan 1952.
Spitfire'n tillverkades i Castle Bromwich (kroppen har tillverkningsnummer CBAF.IX.4644) 1945 och fick RAF serial RW386. En Spitfire Mk.XVI är i princip en Mk.IX, fast försedd med en Packard-tillverkad Rolls Royce Merlin istället för en Rolls-dito. Från sent 1944 ersatte den så kallade "low back"-varianten den motsvarande "high back" i produktionen. Det är den senare som har den klassiska Spitfire-looken och Mk XVI gjordes alltså i båda utförandena.
RW386 levererades till No. 6 M.U. på basen Brize Norton den 2 augusti 1945. Härifrån tilldelades det sent om sider ett förband: I mars 1947 kom RW386 till No. 604 (County of Middlesex) Squadron. Med koderna NG-D och - från 1949 - RAK-A brukades Spitten av No.604 Sqn. alltså i fem år. Sedan har den valsat runt som instruktionsmatriel eller monument på olika RAF-baser och sedan 80-talet varit i olika privatpersoners ägo. Klicka här för lite bilder.
Den påbörjade renoveringen, som slumrat i några år, tog fart på allvar när Spitfire'n kom till ARC sommaren 2005. Den 2 mars 2007 kunde man på Duxford provflyga RW386 efter 55 år på terra firma. Den är målad som den var i mitten av 40-talet, med koden NG-D.
Lee Proudfoot i RW386 den 2 mars 2007.
En svenskägd flygande Spitfire (blir SE-BIR är det tänkt) - det är knappt att man tror att det är sant. Detta är bland det roligaste som hänt på den svenska flygscenen på år och dar...
Jag älskar detta ljudet.