Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Helgtripp: Gbg

Publicerad 2007-05-06 22:46:05 i Allmänt,

I ottan igår (lördag) åkte fyra gents ner till Götet i en och samma bil, alla med olika "missions" - golf och bowling var väl mest utmärkande. Mitt syfte med trippen var att kolla in Aeroseum på Säve, eller kolla på de kärror som anlänt dit på det årliga Saab Safir-fly in'et, samt en utgång på kvällen med gänget.

Efter att ha som vanligt upprättat basläger hos Tompa i Kåltorp så fick jag skjuts ut till Säve depå. Behövde inte vänta alltför länge på att få komma in. Problemet var att få kontakt med folket som var nere i urberget, eller som det kallas "nya berget". Det är liksom rätt dåligt ställt med mobiltäckningen där. Som tur är så ringde Frippe mig från en fast lina och mötte upp vid den inre porten. Med andra ord, det gick smidigare än vad jag tänkt mig.

Flera gamla och nya "kontakter" var där. Mycket god och billig lunch serverades. Kort och gott: Det var mycket trevligt!

Gick en sväng för att titta på lite nyheter i museisamlingarna därnere, det var ju ganska precis tre år sddan jag var  där sist. Bland annat verkar den Sk 16 varit där i något år nu äntligen komma i luften den närmaste tiden, motorn är på plats och idag var det meningen att man skulle provstarta den.

SE-FUD 16068/SE-FUD.

SE-AEP? SE-AEP?

En annan sak som jag inte tidigare visste något om var den Piper J-2 Cub som fanns därnere. Jag gissar att det är frågan om SE-AEP.

Ambitionen var att jag även skulle ut till Säve idag - det var ju den så kallade Aeroseumdagen. Bland annat så skulle det flygas en formation med Safir, 11 eller 12 stycken (Man snackade ihop sig om det på seneftermiddagen igår.).  Kolla resultatet - Håkan O's bilder.

Men jag hade på känn att den kommande kvällens övningar skulle medföra att man inte skulle "komma upp och komma iväg"...i tid. Och mycket riktigt, så blev det.

Vid halvsexhugget var jag åter vid baslägret och möttes då av nedanstående syn. 

Hos Tompa Tompa och Krilla låter sig smaka lite maltvaror...

birA Tompa försvinner i birskogen...

Så det blev en extended barrunda som avslutades med hemkomst vid fyratiden. I soffan på bilden ovan har man sovit förr, så även denna gång. Hursomhelst, vi hade väldigt kul. Och detta faktum kändes när klockan var 12 idag och Tompa äntligen satte på kaffet. Efter rekreationsfika/-promenad så blev det återfärd via standardstoppet på McD i Borås.

Och slutligen: Gosh, det ska bli härligt att få gå att lägga sig, detta efter ett mycket trevligt telefonsamtal! Mer intelligent konversation..Ja, det får man leta efter...

Ny vecka, ny giv. Ska bland annat försöka få till en recension av denna bok:

Cessna-bok Bok om Cessna 172.


Currently spinning:

Idag tuggummipop från tidigt 70-tal.

Tony Orlando & Dawn   Tie A Yellow Ribbon

USA-etta från våren 1973 som lätt sätter sig "på huvudet". Det är en sådan låt du har hört massor av gånger, men inte haft en aning om vad det varit något. Själv associerar jag till barndomens sommarlov; det luktar nybakat, senaste Fantomen-numret är utläst, det är Melodikrysset på transistorn och man hör tornseglarna utanför genom det öppna köksfönstret. Låten är "based on a true story"...

White Plains   My Baby Loves Lovin

The group's top song "My Baby Loves Lovin'", was recorded on October 26, 1969, and was released January 9, 1970 on the Decca Records imprint Deram Records.

Edison Lighthouse   Love Grows (Where My Rosemary Goes)

It reached number 5 on US pop chart, and number 1 on the UK Singles Chart for five weeks in January 1970. Listen to this then listen to The Ark  "The Worrying Kind".  

Tony Burrows sjöng på de bägge sistnämnda.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jennsan

Publicerad 2007-05-08 10:46:14

Gosh...;)

"Va saaaa du?" *knaprar mina finska pinnar, och rättar till hörapparaten*

Postat av: F

Publicerad 2007-05-08 13:00:22

men jag sa juu det ..ju ;)

finska pinnar .. hahaha ... sicket minne för detaljer. tror bestämt att hörseln är tämligen utmärkt, trots allt :p

Postat av: C

Publicerad 2007-05-08 21:22:21

Haa haaa! Jorå, en viss igenkänningsfaktor finns även här, den smala soffan, typ;P!

Hälsa Tompa:)!

Postat av: F

Publicerad 2007-05-08 21:38:43

smal o smal... :P wilco, Tompa är hälsad .. ugh!! :D

Postat av: C

Publicerad 2007-05-09 08:26:04

Joo, just smal...om man e för många, typ;P!

Postat av: F

Publicerad 2007-05-09 09:45:02

rena rama "pinn"-stolen ;P

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela