Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Eldfängt läge

Publicerad 2006-03-27 00:07:00 i Propulärkultur,

Eldfängt läge

Mycket tid har gått åt på sista tiden att försöka rädda kvar flygplanet illustrerat härovan i landet - se det tidigare inlägget Eldfängda känslor rörande eldfluga. Det mailas, det rings och det upprättas skrivelser. Därför blir det tyvärr inte så mycket skrivet här.

Ska jag var ärlig så tror jag att loppet är kört, det är ett sisyfosarbete jag håller på med. Jag känner att jag ligger i riskzonen att bli en variant av rättshaverist. Att jag blir en parodi på mig själv. Detta nu sagt i ett hopp om att visa för mig - och för er - att det fortfarande finns lite självdistans kvar. Eller?

Jag var på Malmen igår. På Flygets hus närmare bestämt. Det var årsmöte i ÖFS. Men den egentliga anledningen var inte att vara med på det mötet. Det var att höra vad chefen för flygvapenmuseum skulle säga i fallet med Firefly SE-CAW. Det sas inget om det under hans föredragning. Jag undrar vad folk i församlingen hade sagt om han vågat göra det. Jag konfronterade honom efteråt, på trappan utanför.

Kunde tyvärr bara inse att han anser sig inte skyldig till något misstag. Att hans så kallade referensgrupp är kompetent att avgöra en sådan här fråga. Han och referensgruppen ser inte skillnad på om han deponerar en bland x antal till förfogande Viggen i Polen eller ett flygplan som är unikt. Det är frågan om det är särskilt kompetent?

Jag påtalade att han bär ansvaret såsom chef vid en nationell flygmuseesamling att se till nationens kulturvärden. Han var då mån om att säga att flygvapenmuseum fortfarande äger planet. Då undrade jag när han avser ta hem den. "- Inte så länge jag är chef i alla fall", blev svaret.

Han undrade om jag var motståndare till deponeringar (och säkert allmänt vem fan jag är). Jag sa nej, inte alls. Men det får inte vara frågan om materiel som det bara finns i ett enda exemplar kvar av i Sverige. Om det ska deponeras så ska den nationella aspekten vägas in. Enligt honom är en önskvärd sak att låna ut saker mellan museer internationellt. Jag kan hålla med om det till en viss del, men då ska detta regleras i tid. I fallet med Firefly har så inte gjorts.

Profilen överst och denna bild kommer från Arnold Idestrand. Så här såg SE-CAW ut 1994 - restaurering har påbörjats...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gösta Frödeberg

Publicerad 2014-12-18 16:16:13

Tack för att du säger några väl valda ord om denna olustiga "affär" med Fireflyn.Den borde verkligen fått leva kvar här hemma.Historiskt värde har den verkligen menar jag

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela