Eldfängda känslor rörande eldfluga
2004 sålde en privatperson två stycken Fairey Firefly som han haft ett tag magasinerade i sin hangar på ett flygfält utanför Stockholm. De gick till Duxford i England och den engelska flygpressen skrev om The Swedish barn find - det var en smärre flyghistorisk sensation. Den ena av dessa syns på bilden efter framkomsten till Duxford. Efter försäljningen av dessa två fanns det nu bara en kvar i Sverige: SE-CAW som tillhör Flygvapenmuseum och står i ett förråd på Malmen.
Fairey Firefly togs fram i England under andra världskrigets slutskede som ett hangarfartygsbaserat attackflygplan. Ett 20-tal Firefly kom i olika omgångar inköpas av svenska staten för att brukas av Svensk Flygtjänst AB. Uppdraget var att med dessa plan dra målkorvar i luftvärnets- och marinens skjutövningar. Den första Fireflyn kom till Sverige 1949 och typen hängde med ända fram till 1964. De fick slita hårt och hälften av dem gick åt i olika haverier. De flesta övriga skrotades eller eldades upp under loppet av 60-talet.
Med flygplan som Firefly, Gloster Meteor och SAAB B 17 flög Svensk Flygtjänst sina uppdrag från olika målflygstationer ute i landet: Malmö/Bulltofta, Halmstad (F 14), Göteborg/Torslanda, Karlsborg (F 6), Stockholm/Bromma, Sundsvall/Midlanda och Luleå (F 21). Man var civilister men utförde uppdrag åt militären och folket inom Flygtjänst körde gärna med en lätt luffarstil, vilket snart renderade företaget öknamnet Svensk tattartjänst. Att till exempel flyga sina uppdrag endast klädd i kalsonger eller badbyxor när sommaren var som varmast tillhörde inte ovanligheterna.
Därför är Firefly är symbolen för Svensk tattartjänst - en kulturyttring inom svenskt flyg när kalla kriget var som kallast.
När det alltmer verkar som att flygvapenmuseum nu på allvar avser lågtidsdeponera SE-CAW till det nybyggda danska flygmuseet i Stauning blir jag förvånad - och förbannad. Hade detta flygplan haft tre kronor-märket påmålat hade det aldrig varit tal om att skicka iväg det utomlands.
Jag har full förståelse för att flygvapenmuseum är extemt trångbodda. Men ska detta flygplan deponeras någonstans så är det på ett svenskt flygmuseum. Visserligen har danska flygvapnet använt Firefly, men inte detta exemplaret. Det brukades av Royal Navy innan det kom till Flygtjänst.
Vi snackar faktiskt nu om en bit svensk kulturhistoria, din och min. Det pågår för närvarande ett stort nationellt projekt kallat Sverige under kalla kriget. Statens försvarshistoriska museer - varav Flygvapenmuseum är ett - är lindrigt sagt involverade i detta projekt. Att då skicka denna apparat till Stauning rimmar väldigt illa.
Nu har jag fyrat av en underhandsförfrågan om man kan tänka sig ta emot SE-CAW i Göteborg, vid Aeroseum på Säve. Det fanns en målflygstation på Torslanda när det begav sig, så ur ett Göteborgs-perspektiv passar det bra. Måtte SE-CAW hamna på ett museum i Sverige!