Guttorm Viking

Gammalt PR-foto på SAS Douglas DC-7C "Seven Seas" LN-MOD. Ögonbedövande vackert.
Rätt många känner till att Douglas DC-7C allt som oftast kallades Seven Seas (7 C's!). Men i bolagets marknadsföring i samband med introduktionen av den nya flygplantypen gavs DC-7C namnet Global Express. En sak som nuförtiden i princip är bortglömt.
Douglas tillverkade 122 stycken DC-7C mellan 1956-58. SAS köpte 14 av dessa. När de nya jetdrivna Boeing 707 och Douglas DC-8 dök upp, blev dessa kolvmotordrivna långdistans-airliners snart överflödiga. Många kom att byggas om till fraktflygplan, men åtskilliga kom att gå till skrot endast efter några år i användning. Guttorn Viking skrotades 1968.
Rätt många känner till att Douglas DC-7C allt som oftast kallades Seven Seas (7 C's!). Men i bolagets marknadsföring i samband med introduktionen av den nya flygplantypen gavs DC-7C namnet Global Express. En sak som nuförtiden i princip är bortglömt.
Douglas tillverkade 122 stycken DC-7C mellan 1956-58. SAS köpte 14 av dessa. När de nya jetdrivna Boeing 707 och Douglas DC-8 dök upp, blev dessa kolvmotordrivna långdistans-airliners snart överflödiga. Många kom att byggas om till fraktflygplan, men åtskilliga kom att gå till skrot endast efter några år i användning. Guttorn Viking skrotades 1968.
