Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

ESGB 480912

Publicerad 2025-05-13 19:48:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Det är Flygdag på Torslanda den 12 september 1948 och då kom en del intressanta flygetyg att figuera därstädes. Bilderna är tagna av Torsten Martinsson och har skickats till mig av NOA.

Överst ser vi en mycket intressant och ovanlig flygplantyp, Karhu 48. OH-VKK (tillverkningsnummer 5) registrerades den 7 september 1948 på Veljekset Karhumäki Oy i Halli och fick smeknamnet Nalle. 1949 övertog Rovaniemen Lentokuljetus Oy OH-VKK, men tre år senare blev Veljekset Karhumäki ägare igen. Den 14 april 1960 avregistrerades OH-VKK som skrotad. Systerkärran OH-VKL finns bevarad hos Suomen Ilmailumuseo på Helsingfors-Vanda.



SAI KZ-VII Lærke OY-SAI (tillverkningsnummer 135) fanns också med på flygdagen på Torslanda hösten 1948. OY-SAI hade nyregistrerats den 10 april 1947 på tillverkaren Skandinavisk Aero Industri A/S i Köpenhamn. Det hade haft turen att klara sig vid den omfattande branden vid fabriken i februari 1947, som förstörde 23 stycken KZ-VII under tillverkning. Se förresten denna annons från 1946 för det nya flygplanet.

1950 fann OY-SAI nya ägare och vandrade vidare under de kommande åren bland olika ägarkonstalltioner och hemmabaser. Lärkan havererade den 11 augusti 1969 i Vonslid och avregisterades ett par månader senare.

Här har vi Bell 47D-1 med registering SE-HAE (c/n 40) som inregisterades bara några månader gammal den 7 juli 1948 på Ostermans Aero AB, Stockholm. Detta var med andra ord den femte helikoptern som Ostermans tog in i landet. SE-HAE kämpade på i några år hos Ostermans, men gick till slut åt i ett haveri på Barkarby den 15 juni 1962.

På den avslutande bilden ser vi Noorduyn Norseman IV SE-AYW (c/n 642), tillverkad 1944. Även SE-AYW var vid fototillfället ägd av Ostermans Aero AB. Flygplanet var ursprungligen levererat som en UC-64A-ND till USAAF, detta med serial 44-70377.

1946 köpte Norsemannen av Ostermans och året efter registerades det som SE-AYW. I augusti 1949 såldes SE-AYW till 
Aero-Scandia men användes på flottörer AB Aros-Flyg, med postadress i Västerås. Den 24 september 1950 havererade Norsemannen i samband med nödlandning i dimma på sjön Sitasjaure. Några månader senare avregisterades SE-AYW såsom totalhavererad.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela