BA-6 SE-BXX åter i Jämtland

Förra helgen återbördades BA-6 SE-BXX till familjen Ericson. Familjen Karlsson från Borås kom flygande med ett av de flygplan som Björn Ericsons far, den legendariske Hugo, hade byggt. Här står Björn och Gustav Karlsson framför BA-6:an. Gustavs pappa Per-Ola tog bilden.
Den sista helgen i april flög Gustav Karlsson BA-6 SE-BXX från sig gamla hemmabas Borås till dess nya dito, Östersund - Optand, via Karlskoga, Dala-Järna och Hede. Per-Ola Karlsson hängde på med en Ikarus C42.
BA-6 SE-BXX byggdes av Hugo Ericson i Tandsbyn i början av 1950-talet. 1950-51 konstruerade Björn Andreasson den lilla ensitsiga BA-6, ett monoplan i trä avsett för hemmabygge. Det kom att då byggas i två exemplar, SE-BXX och SE–BXY, bägge färdigställda 1954. Ytterligare en BA-6, SE-XHP, (något modifierad och därför kallad BA-6B) har byggts och blev klar i början av 90-talet.
SE-BXY havererade tidigt och SE-XHP finns sedan många år nu i Australien. Kvar i landet finns alltså SE-BXX, som måste anses som en viktig del av vårt flyghistoriska kulturarv. Hugo Ericson byggde flera flygplan genom åren - med tillstånd och även utan - och var en av initiativtagarna till bildande av EAA Chapter 222. 1944 hade han på hemorten tillsammans sin bror Stefan bildat Tandsbyn Mekanska Verkstad & Co. som tillverkade främst båtmotorer,

Björn Ericson har nu förvärvat det flygplan som hans pappa Hugo byggde för över 70 år sedan. Jättekul att SE-BXX nu alltså har flyttar hem igen, till Jämtland. Cirkeln är sluten. I Borås har BA-6:an ersatts av en Piper L-4, SE-ASU.
På nedan bild står Hugo Ericson till höger framför sin då nyligen färdigställda Andreasson BA-6 SE-BXX.

Den sista helgen i april flög Gustav Karlsson BA-6 SE-BXX från sig gamla hemmabas Borås till dess nya dito, Östersund - Optand, via Karlskoga, Dala-Järna och Hede. Per-Ola Karlsson hängde på med en Ikarus C42.
BA-6 SE-BXX byggdes av Hugo Ericson i Tandsbyn i början av 1950-talet. 1950-51 konstruerade Björn Andreasson den lilla ensitsiga BA-6, ett monoplan i trä avsett för hemmabygge. Det kom att då byggas i två exemplar, SE-BXX och SE–BXY, bägge färdigställda 1954. Ytterligare en BA-6, SE-XHP, (något modifierad och därför kallad BA-6B) har byggts och blev klar i början av 90-talet.
SE-BXY havererade tidigt och SE-XHP finns sedan många år nu i Australien. Kvar i landet finns alltså SE-BXX, som måste anses som en viktig del av vårt flyghistoriska kulturarv. Hugo Ericson byggde flera flygplan genom åren - med tillstånd och även utan - och var en av initiativtagarna till bildande av EAA Chapter 222. 1944 hade han på hemorten tillsammans sin bror Stefan bildat Tandsbyn Mekanska Verkstad & Co. som tillverkade främst båtmotorer,

Björn Ericson har nu förvärvat det flygplan som hans pappa Hugo byggde för över 70 år sedan. Jättekul att SE-BXX nu alltså har flyttar hem igen, till Jämtland. Cirkeln är sluten. I Borås har BA-6:an ersatts av en Piper L-4, SE-ASU.
På nedan bild står Hugo Ericson till höger framför sin då nyligen färdigställda Andreasson BA-6 SE-BXX.
