Sk 16A 16009 - nu SE-BIH

Där satt den! Inregistrerad som SE-BIH den 15 maj 2025, nummer 16 av typen Sk 16 på svenskt register är därmed ett faktum. Grattis HP!
Cirka 20 år efter det att restureringsarbetet påbörjades börjar man skönja upploppet. Ännu en gammal Sk 16 på väg upp i luften.

Planet tillverkades av Noorduyn i Kanada med tillverkningsnummer 14-135. Jänkarna pyntade, därför fick planet ett amerikanskt militärt nummer; 42-598, det vill säga att man använde medel ur 1942 års budget. Med den engelska beteckningen Harvard IIb och individuellt nummer FE401 användes planet ursprungligen av RAF/RCAF vid flygskolor i Kanada under andra världskriget.
Den 7 juni 1947 godkändes maskinen av svenska flygvapnet som en Sk 16A med FV-nr 16009. Fram till mitten av 50-talet användes 16009 vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5 i Ljungbyhed. 1957 överfördes kärran til F 4 på Frösön och var jämtlandsflottiljen trogen ända fram till kassering vilket skedde formellt den 20 mars 1972.
Se vidare de tidigare inläggen 16009 - 1 och 16009 - 2 för mer historik. Den avslutande bilden kommer från det förstnämnda inlägget. LEL tog den på Hässlö den 30 maj 1972.

Den 7 juni 1947 godkändes maskinen av svenska flygvapnet som en Sk 16A med FV-nr 16009. Fram till mitten av 50-talet användes 16009 vid Kungl. Krigsflygskolan, F 5 i Ljungbyhed. 1957 överfördes kärran til F 4 på Frösön och var jämtlandsflottiljen trogen ända fram till kassering vilket skedde formellt den 20 mars 1972.
Se vidare de tidigare inläggen 16009 - 1 och 16009 - 2 för mer historik. Den avslutande bilden kommer från det förstnämnda inlägget. LEL tog den på Hässlö den 30 maj 1972.
