Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svenskt trafikflygs trotjänare nummer 1 nu hos Sola Air

Publicerad 2025-03-05 20:00:00 i Allmänt, Flygföretagande, Propulärkultur,

Svenskt trafikflygs trotjänare nummer 1? Och då menar jag inte (bara) typen Saab 340 - nej, i tänker just på flygplanet på bilden: Saab 340B SE-ISG (tillverkningsnummer 340B-162), här fotograferad vid Tannefors flygplansfabrik den 7 oktober 1989. SE-ISG är nu det senaste tillskottet i nystartade Sola Air i Karlstad. Denna glädjande nyhet fick mig att sätta ihop följande...
 
Man slås av konstrasterna! Bilden från 1989 är mörk och regning och nu är flygplanet hos ett bolag som heter Sola Air. 

Man även slås av en del tankar när man tittar på denna rätt taskig bild, som man tog för snart 36 år sedan: Vad säger detta om Saab 340? Att det var kvalitet, absolut. Att det inte tillverkas nya flygplan i samma segment. Vidare, vad säger detta om svenskt flyg? Är det bra? (BRA?) Dåligt? Eller vad säger Du?

Den 5 september 1989 hade den 162:a tillverkade Saab 340 gjort sin premiärflygning och den 26 oktober 1989 infördes SE-ISG på civilregistret. "Treförtin" opererades av Lidköping Aviation HB under "varumärket" Golden Air och fick - som synes - namnet Golden Eagle.

1992 övertogs Golden Air av Erik Thun AB och därmed även SE-ISG. 2012 absorberades Golden Air upp av Braathens, men ägandet av SE-ISG har Erik Thun AB behållit. Man fortsatte dock med linjen mellan Trollhättan och Bromma som fortfarande marknadsfördes under namnet Golden Air. Allt som oftast flugen med just SE-ISG.

Mellan varven - utan jobb - parkerades SE-ISG länge och kortare tider i Örebro hos TAM, Täby Air Maintenance AB.

Under 2016 var SE-ISG uthyrt till cypriotiska flygbolaget Tus Airways och 2018 till 
slovenska Lipican Aer.

Från slutet av sommaren 2019 till januari 2022 användes flygplanet av Air Leap, då bolaget gick i konkurs. I mitten av maj samma år avregistrerades SE-ISG och överfördes till estniskt register som ES-NSL. Ägare Erik Thun AB, Lidköping och innehavare Nyxair OÜ, Tallinn. Som ES-NSL var Saaben allt som oftast fortfarande verksam i svenskt luftrum.
ES-NSL
I juni 2024 hade flygplanet loggat 36 673 flygtimmar och 48 669 cycles.

Den 14 oktober 2024 återinfördes SE-ISG på svenskt register. Ägare: Erik Thun AB. Den 3 mars noteras en ny ägare i luftfarttygsregistret: Empterwik Rental AB. Thunbolagen har alltså efter 33 sålt sin trotjänare. 

Moderbolag till Empterwik Rental AB är Lars Wingefors AB. Med andra ord, operatör är Flyg Sola Air i Karlstad. Överlämning efter genomgång och uppfräschning hos TAM i Örebro gjordes i månadsskiftet januari-februari. Sedan tidigare har en fraktkonverterad Saab 340B, SE-KXI, levererats till det nya flygbolaget i Karlstad. Ytterligare två Saab 340 är på ingång.

Interriör i SE-ISG. Bild: Fly Sola Air.

För cirka en månad sedan publicerade Sola Air denna nyhet under rubriken Första passagerarplanet levereras i februari - fraktplanet redan på plats. Därifrån saxas följande:

Vår tidsplan för att komma igång med den första schemalagda trafiken under våren 2025 ser fortfarande ut att hålla. Planen är att börja med dagliga turer till Köpenhamn, för att efter sommaren lägga till Arlanda som destination. Vår målsättning är att vi från start har avtal på plats som gör det möjligt för passagerare att checka in sitt bagage i Karlstad för vidare resa ut i världen.

 

Vi har ingått en mängd olika avtal, bland annat har vi investerat i ett biljettsystem som är branschstandard. Just nu arbetar vi med prissättning och schemaläggning. Vi kommer självklart att kommunicera när biljettbokning och tidtabeller finns tillgängliga på vår hemsida!

Nu håller vi tummarna för en flygande och lyckosam start för Sola Airs ops med Saab 340! Av 459 tillverkade Saab 340 1984-1999 var förra året 277 stycken i daglig tjänst. Cirka ytterligare 100 fanns avställda. Det finns exemplar som passerat 62000 flygtimmar. Vad det gäller cycles finns en som gjort 75000 sådana.  

Avslutande bild är en skärmdump från en film på Sola Airs websida.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela