Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Arosflyg och Air Nordic

Publicerad 2025-01-26 20:00:00 i Allmänt, Flygföretagande,


Air Nordic dök upp under senare delen av 80-talet, tidigare opererade man under namnet Arosflyg. Man hade ett samarbete med norska Air-X vars Beech 200:or ibland flög åt Västerås-bolaget. Tror det fanns norska ägarintressen, bolagsnamnet tyder på det: Arosflyg Air-X KB.

Namnet Arosflyg har använts minst tre gånger. På 40-talet höll ett företag med detta namn bland annat på med försäljning av Globe Swift. I en upplaga under 60-talet fanns ett aktiebolag som ägde en Gardan Gy-80 och innehade en Beech Musketeer. Men det är i den tredje upplagan som denna historik tar sin början.

Arosflyg KB dyker upp som innehavare till Cessna 414 SE-FZL våren 1984. Man sysslar med beställningstrafik åt näringslivet i Västerås. Minst tre gånger i veckan flygs det mellan Västerås och Oslo, då med en omfattning av över 1 000 passagerare per år. Inte helt okände Rune Wahlund är tongivande i företaget.

Under 1985 tillkommer även en Cessna 402B, SE-IRL. Ägare till bägge dessa flygplan är Scanvac Control AB i Hallstahammar. I december 1987 säljs SE-IRL till Air Atlantique i England.

Norska Air-X leasade under 1987 ut några Beech 200 till Arosflyg för användning på linjen Västerås-Hässlö - Oslo-Fonebu. En av dessa, LN-AXB, var inregistrerad SE-IZB endast en dag, den 9 mars 1988. Ägare: Arosflyg Air-X KB. Med andra ord, det finns ett ägarandel i Arosflyg som tillhör norska Air-X. Anledningen till registreringen i Sverige var att möjliggöra ett banklån.

Arosflyg Air-X flyger vid denna tid även linjerna Västerås - Sundsvall och Västerås - Göteborg.

SE-IZA reserverades den 14 oktober 1987 av bolaget för Jetstream 31 med den engelska registreringen G-BKKY. Samma höst syns Swedairs Jetstream 31 SE-IPC och SE-IPD med Air-X-titlar. 
Jetstream 31 G-BKKY utställd static vid flygdag på RAF Leuchars den 17 september 1988. Flygplanet levererades till Hässlö från Prestwick den 12 oktober 1988. Notera målningen som troligen applicerats redan då flygplanet var avsett att bli SE-IZA. Jämför med LN-VIU i den tidigare bilden.

I slutet av 1988 har bolaget cirka 25 anställda. Det har ombildats efter det att en minoritetsdel av norskt ägande har försvunnit, nu under namnet Arosflyg/Air Nordic Sweden KB. Bolaget opererar fem stycken Jetstream 31 under 1988-89: SE-IPC, SE-IPD, SE-KHA (som är den tidigare tilltänkta SE-IZA), SE-KHB och SE-KHC.

Runt årsskiftet 1989/90 byts namnet till Nordic & European Airways NEA AB. 1991 upprätthåller man flygtrafik från Västerås och Örebro till Oslo, Sundsvall, Helsingfors och Vasa. Lite innan jul detta år går dock bolaget i konkurs. Så här skrevs det då i tidningen Flygbranschen.
 
Bild

Jetstream försvinner och bolaget ombildas. 1992 övertas alltså ett antal Fokker F-27-100 från norska Busy Bee, initialt opererade på norskt register. I maj 1993 överförs de första två på SE-reg, då med med Air Nordic Swe Aviation AB som innehavare. Flygplanen blir SE-KZD, SE-KZE, SE-KZF, SE-KZG och SE-KZH.


 Tidtabell för april till 30 oktober 1993.
Hösten 1993 övertas ägandet av flygplanen av Swedtrail Transport AB i Värnamo från norska intressenter.

Under perioden november 1994 till maj 1995 hyr man även in Fairchild FH-227B Friendship SE-KGA.

1996 begärs Air Nordic i konkurs av sina piloter då de ej fått ut sina löner. Redan i mitten av juni fick bolagets flygplan flygförbud av Luftfartsinspektionen, detta på grund av likviditetsbrist och därmed risk för bristande underhåll av flygplanparken.
 
Hub var Västerås med trafik till Stockholm, Göteborg, Borlänge och Oslo. Flygfrakt hade påbörjats i mars mellan Växjö och Arlanda. Borlängelinjen togs över av Skyways i augusti. 
Därefter rekonstrueras/ombildas bolaget till SAE Swe Aviation Europe AB och ägs då av Swetrail i Värnamo. SAE noteras som nya innehavare av flygplanen i mitten av mars 1998.

År 2000 såldes Swe Aviation till Thomas Johansson och blev då grundsten till Transjet. Men det är en annan historia. Återkommer till SAE och deras F-27:or vid ett senare tillfälle.

Två F-27 kom inte att flygas av SAE. Deras öden:

SE-KZD - Luftvärdigheten utgick utan förnyelse den 31 maj 1997 och avregistrerades den 18 januari 2007 såsom Non-airworthy och skrotad i Nederländerna. Använd som brandövningsobjekt på Groningen-Eelde flygplats. Anledningen till att SE-KZD hamnade i Nederländerna var att flygplanet aldrig hämtades ut från en service i Woensdrecht, dit det kom från Hässlö den 13 november 1996.  

SE-KZE - Luftvärdigheten utgick utan förnyelse den 30 november 2000 och avregistrerad den 18 januari 2007 som Non-airworthy. Flygplanet transporterades på väg från Malmö till Ljungbyhed i december 2001 och blev undervisningsobjekt.
Air Nordic F-27 Ljungbyhed

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela