Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Årsmodellsindikator: Piper-fenor från tidigt 80-tal

Publicerad 2025-02-25 16:00:00 i Allmänt, Piper, Propulärkultur,

Gissa årsmodellen på dessa Piper PA-28:or?  De har sin orginalmålning från fabrik. Rätt svar: 1980. Med tanke på att utformningen av fenans målning ändrades varje år under 80-talets första hälft kan man i princip se vilken årsmodell det handlar om. I princip, för Piper följde inte detta slaviskt...

Det fanns ytterligare en variant på 1980-års fena. Som ett exempel plockas denna bild fram, som visar Piper PA-32R-301T Turbo Saratoga SP SE-KKL (c/n 32R-8029040) på Skavsta i början av 90-talet.
Idéen om att sätta ihop ett inlägg om denna topic har funnits länge i bakhuvudet. 

Här kommer fler typexempel.
Årsmodell 1981                                                Årsmodell 1982

Årsmodell 1983                                                          Årsmodell 1984 
 
Från inlägget Nyare Cherokee - Piper Warrior och Archer

De kommande åren skulle produktionen snabbt sjunka. De amerikanska produktansvarslagarna var en stor faktor, en annan var den höga dollarkursen (Reagan stoppade helt enkelt sedelpressarna) vilket hämmade exporten. Ytterligare en anledning var att det fanns en uppsjö med bra begagnande flygplan med låga gångtider, så varför köpa nytt? Skillnaden mellan årsmodellerna hos Piper under det tidiga 80-talet var inte stort mer än en ny målningsprofil på fenan. Jo, en sak hände - 1984 höjdes max startvikt för PA-28-161 från 1055 till 1105 kg. Nyge sålde tre Warrior II av årsmodell '80, tre av '81, en av '82 och en av '83...sen var det stopp.


LN-NPO (c/n 28-8090012) kom till Skandinavien som SE-ICX. Notera kanten vid stripen vid O:et, tyder på att nya bokstäver applicerats hos Nyge Aero i Nyköping. Notera även att strobelight på fentoppen försvinner på nästa årsmodell.

1980 kom även den lyxiga velourinredningen som tillval, något som General Motors hjälpte Piper med. Annars skedde ingen direkt produktutveckling. När åttiotalet kom sjönk tillverkningssiffrorna, så även Nyges import. Ibland kunde nya plan stå magasinerade på Nyge/Brandholmen i ett par år innan försäljning skedde. Ingen av årsmodell 1980 såldes i Sverige.

Fyra 81:or togs hem, den sista fick vänta i två år på att finna en köpare. Det var SE-ILE (c/n 28-8190294) som då anskaffades av Varbergs flygklubb.

1982 PA-28-181 Archer II SE-KTU (c/n 28-8290066).

Mer från Nyare Cherokee - Piper Warrior och Archer

Slutligen bör också någonting nämnas om alla de Archer och Warrior som kom hit vid sidan av Nyges import under det sena 80-talet och tidiga 90-talet. Det fanns gott om begagnade plan, främst i USA, med låga gångtider och dessutom hade dollarn stabiliserats på en "lagom" nivå. I de flesta fall var det frågan om flygplan som tillverkats under 80-talet som importerades.


Det började lite smygande på senhösten 1987 då fyra Warrior hittade hit. Fram till och med 1991 inköptes ytterligare nio stycken Warrior och sexton stycken Archer, antingen genom privatimport eller andra mellanhänder.


SE-KNH (c/n 28-8390071), SE-KOA (c/n 28-8490085) och SE-KTU är alla exempel på Piper Archer II importerade begagnade till Sverige runt 1990.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela