Transeast Airlines - 2
Här kommer - som hintat i Vad hände med Transeasts Yak-40? - lite historik rörande flygbolagets flygplan av denna typ genom åren, författat av Johan Näsström. Ordet är ditt, Johan...
Den första Yak-40 hos Transeast (enligt registret på Russianplanes.net) leasades från Kazakhstan som UN-87337). Denna användes i TEAs regi mellan 1993 och 1995. Under denna tiden opererades den gemensamt med statliga Latavio (tidigare Latvian Airlines). Senare gick 87337 tillbaka till Kazakhstan för att flyga för det statliga Air Kazakhstan samt senare till Atyrau Airways 1997.
2007 blev 87337 till Euro Asia Air och användes på rutter inom landet. Planet hade en annorlunda målning än resten av flottan i Euro Asia Air (med märkningen Айбике (Ajbike) på sidan). 87337 flög fram till 2013, och har sedan stått avställd fram tills 2018, när den flyttades precis utanför flygplatsområdet till ”Akademin för Civil luftfart” (Академии ГА). Där står den till denna dag, utan vingar tillsammans med Berkut Airs UP-Y4024. Se inlägget Vad hände med Transeasts Yak-40?.
87337 ersattes senare av YL-TRB, TEAs första ”egna” YAK-40. Planet köptes i mars 1995 från det ryska flygbolaget ”Elista Avia” (en så kallad ”Babyflot” som startades med resterna av Elista-direktoriatet av sovjetiska Aeroflot). Elista är huvudstaden i republiken Kalmykien, en bhuddistisk republik i nutida Ryssland.
Denna YAK-40 bar Transeasts logotyp samt namn på sidan, resten av flygkroppen var vit. YL-TRB flög för Transeast fram till slutet, och skrotades i Riga runt 2004. Det var planerat att den skulle säljas till en ukrainsk del av det ryska privatjetsbolaget (Sirius Air) med en planerad registrering som UR-RPC, men av någon anledning så fullföljdes inte affären.
Parallellt med YL-TRB leasade även Transeast en YAK-40 från Minskavia (ytterligare en ”Babyflot”, skapad av resterna av direktoriatet av Aeroflot i Minsk). Denna flög i Minskavia/Belavias färger för Air Moldova International mellan 1993 och 1995.
Senare leasade Transeast denna maskin, med deras logotyp och text mellan 1996 och 1997. Minskavia tog flög den efter leasingperioden, vilken var över fram till 1998, när Minskavia slogs ihop med Belavia. Belavia flög EW-88202 fram till 2005. 88202 står nu uppställd på infarten till Minsk flygplats (tidigare Minsk-2) tillsammans med andra flygplan som flugits av Belavia samt andra mindre bolag i Belarus. Den är målad i Minskavia-målning.