Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

San Isidro 1971

Publicerad 2024-11-12 11:00:00 i Allmänt, Kalla kriget, Mustang,

Hur länge flög man med J 28 de Havilland Vampire? Alltså Vampires som använts i svenska flygvapnet? De flesta som har lite koll skulle säga att de sista exemplaren av ensitsiga J 28B och tvåstitsiga J 28C togs ur tjänst 1967 respektive 1968. I Sverige ja...

Totalt kom ett 40-tal begagnade svenska J 28A och J 28B under 50-talet säljas till Dominikanska Republiken. Tidigare hade landet även anskaffat ett likande antal J 26 Mustang och säljare/förmeddlare av bägge typerna var firma Henry Wallenberg & Co.

Jag har tillägnat de före detta svenska Vampire-flygplanens historia i Dominikanska Republiken ett eget inlägg - se Svenska Vampar i Dominikanska Republiken.

I november 1969 fanns sex gamla J 28B kvar i tjänst och sannolikt handlade det om 27262731273227332736 samt 2741. De tre sista Vamparna ställdes av hösten 1974, men Mustangerna kom att användas i nästan tio år till...
Dessa bilder togs på San Isidro Air Base, utanför Santo Domingo, av Gregory Castleman 1971. Hans far var 1971-74 amerikansk flygattaché i landet.

FAD 1900 var en DK-utrustad Mustang och lär inte varit en före detta svensk J 26. Men flygplanet har den svenska modifieringen med oljeutkastplåten bakom propellern. Så kanske är den före detta svensk ändå? Eller var det kanske en liten enkel modd som de svenska flygmekaniker som jobbade i det dominkanska flygvapnet gjorde på även övriga Mustanger? Se gärna f ö berättelsen om en före detta svensk J 26 i Dominkanska Republiken; Hej Petter Röd Erik.

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela