Klubbmålade Eslövs-Cessnor
Det kanske inte är så uppenbart, men när man ser bilder så ser man det: Eslövs Flygklubb hade ett tag ambitionen att ge sina flygplan ett och samma målningschema. Har plockat fram några bilder på tre Cessnor där det syns...
Överst ser vi Cessna F172N Skyhawk SE-GYT på Visingsö den 1 augusti 2009. Det är efter efter att GYT försetts med dieselmotor. GYTen var nog också det sista flygplanet som kom att få denna look med vitt/blått/rött. Flygplanet inköptes av klubben via LTHF Aviation Ekonomisk Föreing i början av 1988. Det såldes till UK 2012 och blev G-LAMO.
Vilket var den första Cessnan i denna klubb-look då?
Överst ser vi Cessna F172N Skyhawk SE-GYT på Visingsö den 1 augusti 2009. Det är efter efter att GYT försetts med dieselmotor. GYTen var nog också det sista flygplanet som kom att få denna look med vitt/blått/rött. Flygplanet inköptes av klubben via LTHF Aviation Ekonomisk Föreing i början av 1988. Det såldes till UK 2012 och blev G-LAMO.
Vilket var den första Cessnan i denna klubb-look då?
SE-FMZ eller SE-GGB? Den senare av dem är här fotograferad i Eslöv den 17 augusti 1989. Cessna F172M Skyhawk SE-GGB anskaffades ny via AB Lapplandsflyg i början av 1974 och såldes i slutet av 90-talet. Flyger fortfarande i landet.
Jag tror att Cessna 182P Skylane SE-FMZ var först ut med denna målning - här ser vi Martin Zäta i Eksjö den 5 september 1986. 182:an inköptes något år begagnad 1974 och användes till 2001. Året därpå såldes flygplanet via Stonab till Finland och blev där OH-FMZ. Såg att Martin Zäta låg ute till salu tidigare i år. Total gångtid var då 9100 timmar.
Flygplanet har tidigare förärats ett eget blogginlägg. Se Cessna 182P SE-FMZ.
Men trotjänaren SE-GKF, som varit i klubben sedan sommaren 1979 har aldrig blivit ommålad i denna look. Istället fick kärran i princip - med viss nyansskillnad vad det gäller blått - sitt ursprungliga målningsschema. Här är denna Cessna F172M Skyhawk fotograferad i Eksjö den 15 augusti 2020.
SE-GKG passerade för övrigt 20 000 flygtimmar för något år sedan. 95 procent - eller mer - av dessa är producerade hos LTHF/Eslövs Flygklubb.
Sedan fanns i Eslövs Flygklubb "på min tid" även en Cessna 150, SE-GCY, kallad Geten. Den fick heller inte klubbfärgerna.
SE-GGB har ju för övrigt en lite speciell plats i det gamla Laehjärtat. Så den avslutande bilden blir på just Gustav Bertil.
Sedan fanns i Eslövs Flygklubb "på min tid" även en Cessna 150, SE-GCY, kallad Geten. Den fick heller inte klubbfärgerna.
SE-GGB har ju för övrigt en lite speciell plats i det gamla Laehjärtat. Så den avslutande bilden blir på just Gustav Bertil.