Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad i HELA friden - en Taifun i trägår'n!

Publicerad 2024-03-12 19:54:00 i Allmänt, Propulärkultur,

...en vårdag för snart 70 år sedan. Bilden är rätt fantastisk, men vad är det vi ser? Vad har hänt och var någonstans? Inte vanligt att flygplan av fabrikat Messerschmitt hamnar mitt på ens tomt...

Så här skrev Lars E Lundin angående just denna bild i Svensk Flyghistorisk Tidskrift 5/1998:

Strax före klockan halv elva på söndagen den 23 maj 1954 befinner sig familjen Söderberg i Klockaretorp i trakten av Laxå ute på tomten till sin enplansvilla, idkande trädgårdsskötsel. Vädret är mulet med regn och dis och "lågt i tak". Plötsligt hörs ett motorljud i nordost och ögonblicket därpå rasar ett flygplan ut ur diset, träffar en trädtopp och studsar ett 25-tal meter in på tomten för att slutligen stanna mot en sten, ungefär 4-5 meter från huset. Spadarna ställs åt sidan...

Flygplanet, en Messerschmitt Bf 108 Taifun, reg SE-BZF, fördes av dess ägare, fotograf Lars Henrik Larssson från Uppsala, och var på väg till en flygdag i Borås. Under flygningen hade vädret försämrats och under försök att på låg höjd orientera sig, hade vingen eller propellern, kolliderat med trädtopparna. Av de fyra ombord, klarade sig två utan skador, medan piloten och en passagerare fick uppsöka Centrallasarettet i Örebro för lättare skador. Då kabinen i stor sett förblev intakt blev skadorna på passagerarna små. Tyvärr slogs landställ och högra vingen av vid kollisionen med stenen, motorn slets bort, och planet bedömdes som totalhavererat.
 
Se även här för en artikel i Nerkes Allehanda publicerad den 24 maj 1954.

Denna Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun var från början tillverkad 1939 och hade använts av Luftwaffe med kännetecknen 7U+ZB (W/nr. 2073) under andra världskriget. Efter kriget var denna Taifun en av fyra av typen som fanns i Norge. Den kom att iordningställas samt därefter användas med civilregistreringen LN-IAB av Widerøes Flyveselskap. Huvudsakliga sysslan var om jag förstått saken rätt målflyg och flygfotografering tillsammans med ytterligare en Bf 108, LN-DAT.
I slutet av 1953 köpte Henrik Larsson flygplanet av Widerøe och det inregistrerades som SE-BZF den 27 april 1954. Även systermaskinen LN-DAT kom för övrigt att säljas till Sverige och blev SE-BZN.

Henrik Larsson stod bakom kameramärket HELA, tillverkad av Larssons Kamerafabrik. Han var  även känd som "Foto-Lasse". 

Taifun SE-BZF fick som ni märkt ingen längre karriär i luften. Mindre än en månad efter inregistreringen inträffar haveriet. Arrangemanget i Borås de var på väg till var invigningsflygdagen på Viared. Ett par andra flygplan från Sundbro som är på väg till Borås väljer antingen att vända eller att landa i Örebro, på grund av det dåliga vädret.

SE-BZF avförs ur luftfartygsregistret den sista december 1954 och delar kom till användning för att göra/hålla SE-BZN flygande. Henrik "Foto-Lasse" Larsson kom senare äga ett par andra flygplan: En Auster V Alpha, G-APNN/SE-CME och därefter en Cessna 172, SE-CXL.

Tre stycken Messerschmitt 108 Taifun har funnits på svenskt register. Två har tidigare avhandlats på bloggen i egna inlägg: SE-BPZ och SE-BZN

Denna bild visar SE-BZF klar för avtransport efter haveriet. Argus-motorn tycks ändå sitta skapligt på plats, med tanke på vad Lundin skrev. Den lär ha reparerats/översetts och därefter hamnat i SE-BZN. Notera HELA:s halva logga på cowlingen på flygplanet. Och här nedan på en ateljékamera...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela