Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Kuppövningar: Safir från Lalaland och Bellanca från Tyskland

Publicerad 2024-03-26 08:45:00 i Allmänt, Hemmafältet, Kalla kriget, Propulärkultur, Saab Safir,

Denna bild hittade jag i Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT) nummer 5/1991. Såg direkt att bilden ganska säkert var tagen vid 3.stationskompaniet F 10 i Ängelholm. LA-LAN? Från La-La Land?

En av flottiljens SK 50 Saab Safir har fantasifullt blivit uppmärkt inför en kuppövning. Har själv vid ett tillfälle varit med att göra något liknande och spökat ut en PA-28 med krylliska bokstäver och spegelvända siffror omvartannat. (Den fördes f ö av en pilot som likande Peter Wahlbecks karraktär Dragan.)

I nästa nummer av SFT skriver Gudrun Olausson följande:

Det var roligt att se bilden med LA-LAN ("Okänd registrering" i nr 5/91). Flygplanet var ute och spökade någon gång medan jag arbetade som flygledarassistent på F 7. Efter samråd med flygledare Sonne Dahl här, så mindes vi att LA-LAN kom flygande från F 10 (där bilden antagligen är tagen) i samband med en generalinspektion på F 7. Syftet med flygplanets neddimpande var att kolla flottiljepolisens beredskap inför konstiga flygplans upp/neddykande. Enligt min dagbok hade vi generalinspektion 4-5 mars 1981. Tyvärr skrev jag ingenting om flygplanet i dagboken.


Apropå kuppövning så kommer jag direkt tänka på en händelse i august 1987; då dimpte "Big Dipper" ner på hemmafältet Ränneslätt. Denna söta lilla blå-vita Bellanca Citabria taxade in till flygklubben och piloten hade klivit ur och började plocka ut sin packning. Ut från det närbelägna regementet kommer nu en Terrängbil 20 i full fart. Den intet ont anande tyske piloten hör ljudet från fordonet komma närmare, men fortsätter med att förankra sin Citabria.  

Helt plötsligt är han ligger nedlagd på marken med pipan på ksp m/45 i ryggen! Vaktstyrkan på cirka tio soldater har omringat pilot och flygplan. När han inte vill prata svenska heller, fortsätter övningen. Befälet är helt övertygad om att detta är en kuppövning. Flygplanet är väl utsänt från någon annanstans i Sverige? Sånt hände ju här och var i vårt avlånga, det har man ju hört talas om. Kanske inte hade hänt i Eksjö, men någon gång ska väl vara den första? 

In rullar nu min far Bengt i sin indiskt gula Saab och ser uppståndelsen. Antagligen hade den tyske piloten ringt in sin föranmälan (Prior Permission Required, förkortat PPR) till Bengt dagen innan - pappa visste med andra ord att den tyska Bellancan skulle komma. Han tänkte hälsa välkommen till Eksjö, men upptäcker att den biten redan blivit omhändertagen. Så att säga...

Bengt får kontakt med befälet och berättar att detta faktiskt är en gäst till flygklubben: Han är tysk på riktigt. Flygplanet likaså, inga fejkade registreringsbetckningar. 

Situationen lungnar ner sig. Övningen kommer av sig. Tysken kan borsta av sig gräset. Alla involverade kan skratta ut åt det hela.

Den naturliga frågan var om PPR hade godkänts på rätt sätt. Flygfältet ligger på det militära övningsfältet och förhandsanmälan ska utgå från Eksjö Garnision. Problemet är att ofta det är helt olika personer som tog hand om detta och ingen visste vad den andre skulle göra. Ofta sas det bara "visst, snacka med flygklubben". Så antagligen även denna gång. 

I bilden vid denna tiden är ju även att flyktingar från öst flyr med flygplan och helikoptrar. Bara par månader tidigare hade till exempel en ryss landat med en An-2 på östra Gotland

Händelsen avskräckte dock inte Thore Bauer från att landa Ränneslätt fler gånger. Han är en flitig besökare. På senare år har han för säkerhets skull anlänt med kronmärkt flygplan...

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela