Friendship från Växjö som hamnade i Mexico
Det syns på målningen att ovanstående F-27:a har ett förflutet i Sverige. Bilden är tagen 1986 gissningsvis i Miami, Florida.
Rätt gissat! Det här rör sig om en Fairchild F-27F Friendship som tidigare använts av Swedair. I detta fall närmare bestämt före detta SE-IEG.
Flygplanet ärvdes från Aerocenter som hade använt det sedan våren 1980. I mars 1983 ombildades företaget till Swedair i Växjö AB.
Så småningom såldes SE-IEG till USA och blev N311NA - ägare Aeroswed Inc. - samt flögs den 6 februari 1986 till Indianapolis. Därefter i trafik hos Air Cortez, som synes på den inledande bilden. Ett par år tidigare hade Swedair i Växjö AB sålt en annan F-27 till samma amerikanska flygbolag, också hanterad via Aeroswed.
Rätt snart därefter kom Air Cortez att upphöra och F-27:an gick vidare till Airlift International där den snart blev omregistrerad till N311RD.
Flygplanet ställdes av runt 1990 i Mexico, detta hos Aerovias Oazaquenas och här ses resterna på Oaxaca Airport.
Rätt gissat! Det här rör sig om en Fairchild F-27F Friendship som tidigare använts av Swedair. I detta fall närmare bestämt före detta SE-IEG.
Flygplanet ärvdes från Aerocenter som hade använt det sedan våren 1980. I mars 1983 ombildades företaget till Swedair i Växjö AB.
Så småningom såldes SE-IEG till USA och blev N311NA - ägare Aeroswed Inc. - samt flögs den 6 februari 1986 till Indianapolis. Därefter i trafik hos Air Cortez, som synes på den inledande bilden. Ett par år tidigare hade Swedair i Växjö AB sålt en annan F-27 till samma amerikanska flygbolag, också hanterad via Aeroswed.
Rätt snart därefter kom Air Cortez att upphöra och F-27:an gick vidare till Airlift International där den snart blev omregistrerad till N311RD.
Flygplanet ställdes av runt 1990 i Mexico, detta hos Aerovias Oazaquenas och här ses resterna på Oaxaca Airport.