Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Här slutar flygplatsdöden. För den måste...

Publicerad 2024-06-17 19:25:00 i Allmänt, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Skövde flygplats (ESGR).

Sveriges flygplatsinfrastruktur är mycket viktig, och har blivit än viktigare sedan vi kom med i NATO. Därför - lägg inte ner en endaste flygplats till! Jag tänker främst nu på Skövde, men även Gävle och Säve. Samt Bromma såklart...



Efter att detta radioinslag sändes i slutet av maj skrev jag följande:

Det som inte sägs inslaget, men för den insatte är klart som korvspad, är att just nu är Sveriges flygplatsinfrastruktur extra viktig. Detta på grund av att vägar, järnvägar och kanske hamnar behöver rustas upp för att "klara kriget krav".

Lägg inte ner en endaste flygplats till! Gävle, Skövde och Säve tänker man direkt på. Speciellt omnämnt i inslaget var också behovet av bättre infrastruktur runt Stockholm. M a o, efter det att man klantat bort - och lagt ner samt bebyggt - Barkarby och Tullinge så är det fortsatta behovet av Bromma ur detta perspektivet högst påtagligt.

Omvärlden har förändrats och det största kriget sedan andra världskriget pågår i Europa. Ukraina ligger inte långt bort från oss och Ryssland vill återetablera ett gammalt imperium, dominera och förslava grannländer. Man drar sig inte för något och vill splittra samt försvaga oss. I deras ögon är man redan i krig med väst. 

Den fullskaliga ryska invasionen av Ukraina i början av 2022 fick riksdag och regering att inse att Sverige måste snarast gå med i NATO, och sedan några månader är vi upptagna som medlemmar i försvarsalliansen. Från NATOs sida har man visat önskemål att Sverige måste vidmakthålla och rusta upp sin infrastruktur. Vårt land är positionerat bakom frontstaterna mot Ryssland; Finland, Estland, Lettland och Litauen. Vid en konflikt/krig mellan NATO och Ryssland är Sverige viktigt som uppmarschområde och då en plats för olika stödjepunkter: Ta hand om trupp och materiel för vidarebefodran österut. Ta hand om skadade och sårade för vård. Ta hand om och reparera skadad materiel, och så vidare. 
TP 84/C-130 Hercules använd för medevac.

Skövde har ett aktutsjukhus och FMV Markverkstad samt andra skolor och förband inom garnisonen. I och med vårt åtagande i NATO kan vi inte låta Skövdes kommunledning genomföra beslutet om nedläggning av kritisk infrastruktur, i detta fallet flygplatsen. Det var inte klokt innan (2021) och det är en än sämre åtgärd i nuläget. Trög juridik har fått genomförandet av beslutet dra ut på tiden, och tur är väl det.

Ibland undrar man vad de styrande i Skövde håller på med som framhärdar beslutet om nedläggning. Har de inte märkt att tiderna har förändrats? Har inte signalerna gått fram? Försvarsminstern och Civilförsvarsminstern borde åka ner till sina partikamrater i Skövde och förklara vad det här handlar om. Hotet och behovet är här och nu. Inte om två, fem eller tio år. Nu.

I morgon kommer riksdagen rösta igenom Defence Cooperation Agreement (DCA) med USA. Det är i grevens tid, för denna situation har tack vare enögda kommunpolitiker här och var i vårt avlånga gått för långt. Det finns en hel del att hämta hem och återuppbygga. Vårt land som helhet måste omgående ta sitt ansvar. Leva upp till vårt åtagande.

Med andra ord, en eventuell nedläggning av Skövde flygplats är i dagens kontext helt obegriplig. Därför skulle jag vilja säga: Här slutar flygplatsdöden. För den måste...

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Arne Andersson

Publicerad 2024-06-17 21:06:11

Samma gäller för Gävle, minoritetsåterremiss i KF räddade flygplatsen tom 23 /9

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela