Jungster SE-XDR
Elmia den 2 juni 1990 - här ser vi Kaminskas Jungster I Super 150 SE-XDR som ett av ett hundratal besökande flygplan vid Äventyrsmässan.
Jungster I är en trä/duk-konstruktion som flög för första gången 1962, då kallad Papoose RK-1 Jungmeister I. RK står för konstruktören Rim Kaminskas.
I grund och botten det här en Bücker Jungmeister nedskalad till 80 procent, detta för hemmabygge. Vingarna är tillbakasvepta ytterligare två grader jämfört med Jungmeister.
Bygget av det som skulle bli SE-XDR startades av Pierre Holländer, som den 25 maj 1973 fick ett första byggtillstånd utfärdat (tillverkningsnummer 7207). 1978 sålde han projektet vidare till Bo Samuelsson, Siljansnäs, som förnyade byggtillståndet den 27 juli året därpå (EAA projektnummer 43).
Samuelsson - känd propellertillverkare - färdigställde Jungstern och den 26 september 1981 provflögs SE-XDR. Plats: Siljansnäs. Pilot var var den förre ägaren av projeketet, Pierre Holländer.
Hur var det nu? Bo Samuelsson kallade sin verkstad för Jungsterverken. Så småningom kom han att sälja SE-XDR till Rolf Eriksson i Falun. Den nye ägaren tog ut ett nytt byggtillstånd den 16 juni 1998 för en genomgripande översyn med mera. Bland annat fick flygplanet en huv över sittbrunnen.
Denna bild tog jag i Eslöv den 22 augusti 2009. Då hade SE-XDR rätt nyligen köpts av Lars Thorsén och blivit baserad där.