The Battle of Säve - 34
The company has also revealed that Air Canada (ADH2) and Saab have each invested US$5 million in the electric plane manufacturer. As part of the investment, Air Canada (ADH2) has also placed an order for 30 ES-30 hybrid-electric planes.
Från denna artikel på Aerotime.
Åtminstone kroppen ser ut härstamma från Dash 8. Ett kanadensiskt bidrag från Saab gissar jag. Se vidare Lars Wilderängs inlägg Heart Aerospace bygger elflygfabrik med minst 500 anställda i Göteborg - Saab och Air Canada in som aktieägare.
Nu till det som jag vill trycka på! Det som dock inte riktigt framkommer i pressreleaserna och reportagen är att Säve ska bli en fullt fungerande flygplats igen! Banan kommer (åter) att bli 2000 meter och enligt nuvarande planering ska detta arbete vara klart 2026.
2018 köptes flygplatsen av Castellum från Serneke, som i sin tur hade köpt från Swedavia. Fram tills dess bloggade jag av och till om Säve och flygplatsens framtid. Många av er minns säkert hur illa Swedavia hanterade flygplatsen - se till exempel The Battle Of Säve - 1 från januari 2015.
Det är en slags ödets ironi att trafikflygplatsen Säve nu reser sig igen, som en fågel Fenix. Skulle inte förvåna mig om Swedavia nu håller på att skriva om historien om Säve flygplats, med tanke på det statliga företagets insatser för 6-7 år sedan.
Och, som sagt, banan 2000 meter lång och en fullt fungerande trafikflygplats år 2026. När jag ser på bilden av denna modell nedan slås jag spontant av det kommer bli problem med hinderfriheten.
Om jag fattat rätt ska allmänflygdelen/flygklubbarna flytta norröver och bygga nya hangarer? Vad vet man? Håll mig uppdaterad!