Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Transeast Airlines

Publicerad 2022-01-01 18:16:00 i Allmänt, Flygföretagande,


Як-40 UN-87337, tillverkad 1975, flögs av flygbolaget Transeast Airlines 1993-95. Att det är samma typsnitt på bolagsnamnet som Holmström-Flyg/Holmstroem Air hade vid samma tid, är ingen tillfällighet. Här ovan är UN-87337 fotograferad av Juha Ritaranta i Riga någon gång 1993-94.

Samma flygplan med sin gamla sovjetiska registrering: CCCP-87337. Senare alltså UN (Kazakstans dåvarande prefix) med samma nummer. Här nedan fotograferad på Kastrup som 87337 utan prefix.
 
I en kommentar i facebookgruppen Flygplansfotografen berättade John-Olof Holmström för några år sedan en hel del intressanta saker rörande Transeast, ett företag som han under tag var involverad i. Jag citerar:

Eftersom jag i början på 90- talet var urbota trött på Svensk pilotförening, bestämde jag mig för att inte anställa flera svenskar i vårt företag. När jag då fick en förfrågan från en svensk, som ägde två hotell i Riga, tände jag på idén att försöka starta ett flygbolag i Lettland.
 
Vi var sex svenskar, som drog över till Riga och förhandlade med Latvian Airlines, som då var under Aeroflot, ungefär som Linjeflyg lydde under SAS på den tiden. Vi kom överens om att bilda ett företag tillsammans med Latvian Airlines och fick tillstånd att trafikera linjen Riga - Jönköping tre dagar i veckan.
 
Tyvärr fick vi endast äga 49 % i företaget. Jag föreslog att vi skulle kalla oss Transeast Airlines (TEA). Det blev så och den uppmärksamme kan se på bilderna på det första flygplanet, JAK40, som vi flög, att det är samma typsnitt på texten som vi då hade på Holmstroem Airs flygplan.

Till en början flög vi med presidentens maskin med hans vapen på taket, sedermera blev det andra maskiner. Presidentens besättningar flög även för oss till en början.

Hur gick det med flygbolaget? Jo, anställda på Latvian tog över den lettiska delen och i förlängningen tog ryska maffian över. Vi med våra 49% hade inget att säga till om.

När sedermera Estonia gick under och de svenska ägarna där fick problem sa jag ifrån - nu får det vara nog: Händer det något så kommer vi att få skit för detta. Kommer ihåg att jag var med på ett möte i Riga där vi före mötet först besökte Svenska Ambassaden för att få skydd under mötet, vi kände oss hotade. Ryssarna betalade varken landningsavgifter eller ruttavgifter. Svenska luftis var flata och tyckte det skulle ingå som bistånd!?

De buklandade mycket riktigt i Riga, men så vitt jag vet, tystades det ner. Allt slutade med att hotellägaren löste ut oss andra - vad sedan hände med bolaget vet jag inte. Trafiken pågick dock under flera många år.

Hur eller hur, vi hade verkligen kul så länge vi hade inflytande.


Ovan: En skärmdump från företagets webbsida som otroligt nog fortfarande fanns kvar bara för några år sedan(!).

Åtskilliga gånger har jag sett Transeasts Yak-40 passera över min hemort, på väg in mot Jönköping. Höjden var ofta märkbart låg, alltid under moln. Ibland undrade man hur det var med förutsättningarna för instrumentflygning..? Inte gick det fort heller.
Utan registreringprefix på Jönköping-Axamo.

Ytterligare minst ett par Yak-40 kom användas av Transeast Airlines. Från och med mars 1995 kom bolaget även flyga linjen Riga - Billund. 2001 avslutade Transeast sina operationer.
Yak-40 EW-88202 med Transeast Airlines-titlar.

Kanske får man tillfälle att återkomma till bolaget? Det var en märklig tid, 90-talet, post-kalla kriget. Det var inte alltid helt lätt med det nyvunna entreprenörskapet på den gamla östsidan och ungefär samtidigt hade vi här hemma avregleringen av flygmarknaden. Inget var egentligen omöjligt. Åtminstone till en början...

På nedanstående bild ser vi UN-87337 taxa in på Jönköping-Axamo den 20 augusti 1993. Notera att det även står Latavio framför Transeast Airlines. Denna Yak-40, tillverkningsnummer 9510639, hamnade under samma registrering 1995 hos Air Kazakhstan. 2009-2014 användes flygplanet av Euro-Asia Air som UP-Y4026 och har antagligen därefter skrotats.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2022-01-03 12:06:02

Spännade äventyr. Vad ser jag i bakgrunden på den sista bilden? Daisy och ett par Britiska Tornados? Flygdag?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela