Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

MOT Sveriges första TBM

Publicerad 2021-10-18 18:54:00 i Allmänt, Propulärkultur,

Socata TBM850 N97RN Newquay 17-11-13
Idag den 18 oktober, infördes en för Sverige ny typ på civilregistret: Enter SE-MOT!

Aircraft type: SOCATA TBM 700
Serial number: 537
Year built: 2010
Maximum take-off mass (kg): 3354,0
Airworthiness expire:
Registration date: 2021-10-18

Registered owner:
Forsby Properties Aktiebolag
Forsby Säteri
643 95 Vingåker
Sweden

Socata TBM 700 Private N97RN, LUX Luxembourg (Findel), Luxembourg PP1369480421.jpg
Flygplanet har i tur och ordning burit registreringarna N850DZ, PH-PED och N97RN.

TBM 700 är långt ifrån en ny flygplantyp och det här exemplaret har som synes elva år på nacken. Självklart tycker jag att detta är jättekul, men jag reagerar även på att det inte hänt tidigare, det vill säga att en TBM landat in på svenskt register. Det säger kanske en del om situationen vad det gäller detta segment inom flyg i Sverige? Med tanke på hur stor ekonomi vårt land har, borde antalet affärsflygplan vara betydligt större. Större svenska företag ser gärna till att nyttja affärsjet via dotterbolag och insatser i poler i utlandet, detta för att inte det ska synas. Alla vet vi varför det har blivit så: Klimatet eller snarare mediaklimatet? Ärligt talat; man kan i flera fall närmast likna det vid en slags häxprocesser i modern tappning.

Sedan finns de företag som inte har de behoven, behöver inte bizjet. Enmotor-turboprop är det nya som tar mer och mer marknadsandelar i King Air-segmentet. Och det är just detta som jag finner lite sorgligt, att det inte finns fler exemplar av TBM och den större Pilatus PC-12 i Sverige. Det ska dock påpekas att det finns - och har funnits - några Piper Meridian/JetPROP DLX. Hur ser det ut i våra nordiska grannländer? Tror att Sverige skulle visa sig rätt kraftigt ifrånåkt vid en jämförande studie...

Tvåmotor-piston är väl i det närmaste snart att beteckna som utrotningshotat. Det finns enskilda små ljuspunkter/flygplanindivider som man stöter på...än. Bättre ställt är det vad det gäller mindre enmotorflygplan med infällbart landställ. Det här är ju den bästa och smidigaste kombinationen om man vill kunna flyga privat såväl som i jobbet.

Socata TBM700N (PH-PED)
Åter till TBM:

1987 överfördes hela projektet till Tarbes, detta inklusive prototypen N301MX. Den uppdaterade tre-noll-ettan...nej, det nya flygplanet, kom enligt franskt manér få förkortningen TB i typnamnet (jämför med TB 9, TB 10, TB 20 och TB 21) - därefter kom ett M för Mooney: TBM. Ett helt nytt företag kallat TBM International startades i samband med flytten av projektet över Atlanten. Under ett par år kom även finska Valmet vara delägare.

Från inlägget Om M i TBM.

Fabriksnamnet/förkortningen Socata är borta sedan 2015. Numera heter man DAHER, men tillverkar fortfarande TBM. En bit över 1000 exemplar har rullats ut från Tarbes. Även om flygplanen kallas DAHER TBM 850 eller TBM 930 och så vidare beroende utvecklingsgrad och årsmodell, så heter flygplantypen i typcertet TBM 700.

Just SE-MOT är en TBM 850, om man ska använda försäljningsnamnet. DAHER har en vältrimmad försäljnings- och supportorganisation som i hög grad tar hand om begagnatmarknaden för TBM. Det håller uppe andra- och tredjehandsvärdet etc, och det är inte för inte flygplanet nu finns i Tarbes för transit till svenskt register. Avsikten lär vara att basera SE-MOT på Hässlö.

If you want to stay in your comfort zone, but while cruising at 31,000 feet and with an approach speed slow enough to land on most runways, the TBM850 from DAHER-SOCATA is for you. Nearly as quick as a light jet, but at a fraction of the cost, the TBM850 offers substantially more payload and range. Featuring outstanding dependability and ease of handling, the TBM850 is powered by the Pratt & Whitney PT6A turbine engine and equipped with state-of-the-art Garmin 1000 avionics.

Saxat från ras.de.

Avslutningsvis vill jag bara nämna att redan i början av 1992 reserverades registreringen SE-KNX för en TBM 700 av Socata-agenten Flygfirma Nilsson & Co. i Alingsås. Personal skickades på typkurs i Frankrike, men detta till trots kom man ändå säga upp levereranspositionen för c/n 60 och registeringen SE-KNX blev några år senare tilldelat ett annan flygplan (en TB 20). Flygfirma Nilssons tilltänkta TBM blev F-OHBN och flögs till USA i februari 1993. Sedermera reggad N700HK.

Forsby säteri förresten - varför börjar jag tänka på Hedebyborna?
TBM-850 N97RN

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela