Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Idrottsföreningen Kamraterna Aerobat till Libyen

Publicerad 2018-12-05 15:00:00 i Propulärkultur,

Har ni sett ett svenskt civilregistrerat flygplan med beteckningen IFK? Ja, som i SE-IFK? Inte det. Inte jag heller. När man snokar lite så kanske det inte är så konstigt. Eller jo, lite konstigt är det förresten. Hmm, när jag tänker efter - det är nog inte så lite konstigt. Vad svamlar jag om? Dags för lite städning i bloggskafferiet igen.

Faktum är det är lite skumt rörande just det flygplan som var tilltänkt att bli SE-IFK. Kanske var det så att det bara var en liten abrovinkel, kanske inte alls var meningen att SE-IFK "skulle bli en verklighet".

Den 5 juni 1980 inkom en ansökan om registrering från Cessna-agenten Swedair för SE-IFK. Flygplanet var en Cessna 152, men inget tillverkningsnummer angavs. Dock ett tillverkningsår; 1973. Det stämmer inte för då tillverkades Cessna 150. Modellen 152 började produceras 1977.

Den 10 juni kommer en komplettering: Tillverkningsnumret är 0937 och typen Cessna FA152 Aerobat. Skulle man fortfarande tro på tillverkningsår 1973 och tillverkningsnummer 0937 så finns det en Cessna F150 i Österrike som skapligt stämmer in; OE-ATD.

Två dagar senare noteras ett telex från amerikanska FAA där avregistreringen 800610 av N761CG bekräftas - flygplanet är avfört som sålt till Sverige. Det handlar alltså om en ny amerikansktillverkad Cessna A152 Aerobat (N761CG nyregisterades i USA den 15 april 1980) där ägarskapet har legat hos Cessnas försälningsorganisation i Europa, med bas i Zaventem i Belgien. Det  finns ingen Bill of Sale, men ett annat telex bekräftar försäljning av flygplanet till Swedair AB. Dessutom ytterligare ett telex från belgiska luftfartsmyndigheten som berättar att Aerobaten inte har varit registrerad i landet. Fullständigt tillverkningsnummer är A152-0937.

Undrar om den användes för demo eller för liknande (ILA? Paris?) av Cessna? I vilket fall som helst kom SE-IFK, trots all denna korrepondens, inte att inregistreras i Sverige. Faktum är att Aerobaten istället hamnar i Libyen och blir 5A-DHD.

Det nästan så att det känns är meningen att förvirra? Ändå gjordes ju vid denna tiden direktaffärer mellan USA och Khadaffis Libyen. För det det dök ju upp två Aerobater till. Om vi avslutningsvis sammanfattar "affären" ser det ut så här:
 
A152-0930 Cessna A152 5A-DHA Libya Goverment (ex N761BF, avreg 801117 som såld till Libyen)
A152-0933 Cessna A152 5A-DHC Libya Goverment (ex N761BM, avreg 801117 som såld till Libyen)
A152-0937 Cessna A152 5A-DHD Libya Goverment  (ex N761CG, se ovan)

Förresten, Cessna 150 OE-ATD var fortfarande "current" för några år sedan. Och självklart undrar manvad som hände med 5A-DHD? Idrottsföreningen Kamraterna Aerobat som hamnade i Libyen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela