Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Let's Fly som Max Conrad

Publicerad 2017-10-29 15:15:00 i Piper, Propulärkultur, musik,

 
Max Conrad - var han orkesterledare eller var han pilot, till professionen alltså? Stötte på detta blogginlägg som fick mig att grunna lite på hur det var med den saken. Enligt samma blogg: "Max would often work on writing the music while on his many long flights across the Atlantic". Okej, det verkar rimligt. För enligt vad jag kan förstå så kom Conrad upp i flera tiotusentals flygtimmar. Har svårt att se att han skulle kunna sköta ett storband från luften.

Den mest kända kompositionen signerad Max Conrad är Let's Fly. Man kan påpeka att LF i hans olika flygplans registreringar syftade just på låttiteln...och Låt oss flyga som uppmaning förstås. 

Max Conrad hade dock redan innan Let's Fly blev känd sysslat en hel del med med rekord- och ferryflygningar. Följande bilder kommer från Torslanda-sajten (arkiv LFV) och är tagna vid Max Conrads Göteborgsbesök i slutet av juni 1952.



Flygplanet är Piper Pacer med amerikansk registrering N7330K. Man noterar propellern: Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop, antingen en Kypers Aeromatic - hade väl ett halvbra rykte om sig, om jag fattat rätt - eller en Sensenich. Pacer 125 hade en fast träsnurra. Motor var en Lycoming O-290-D på 125 hk i båda fallen (1952 satte Piper in Lycoming O-290-D2 i Pacer och ökade motorstyrkan med tio kusar, planet kallades då PA-20-135. Pacer tillverkades 1950-54 i totalt 1 120 exemplar.). 



Max Conrads Piper Pacer 135 N7330K (tillverkningsnummer 20-231) rullades ut från fasbriken 1950. Samma år flög han Minneapolis - Rom tur och retur och 1952 gjorde han alltså en liknande bedrift. N7330K är fortfarande registrerad och ägs av en Michael C Finke med en adress i Illinois. 
 
 
Musse Pigg-dockan var Conrads maskot och var ofta med på bilder, som till exempel nedanstående...

 
Max Conrad var på Bromma med Piper Pacer N7330K den 24 juni 1952 enligt uppgift i Teknikens Värld. 

Med åren blev flygplanen mer potenta. I slutet av 50-talet var Conrads Piper Comanche flitigt använd...


 
On November 26, 1959 Maximilian A. (Max) Conrad (1903-1979) set a General Aviation World Record in Piper Comanche N110LF powered then by a Lycoming O-360 180 horsepower engine for "Distance Without Landing" of 11,211.83 kilometers, or 6,966.75 miles flying from Casablanca, Morocco to El Paso, Texas USA solo non-stop non-refueled in 56 hours.

This record, which stands to this date, is recognized by the Federation Aeronautique Internationale (FAI) in sub-class C1-c (a weight-range class) of Group 1 Piston Engine (General Aviation aircraft).

Avslutande bilden; Max framför sin Piper Comanche, N110 Let's Fly.



Det här är också intressant! Conrad ferryflyger tillsammans med en ung tjej Piper Apache OH-PIA till Vasa i Finland i december 1959...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Dan

Publicerad 2017-10-29 19:59:45

Jag tror propellern hette Koppers Aeromatic, inte Kypers.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela