Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Heinkeln som sköts ner vid Viken 1944

Publicerad 2017-11-22 06:25:00 i Personligt urval, Propulärkultur,


Kastrup under den tyska ockupationen. Ett par flygplan tillhörande Luftwaffe ska tankas; Heinkel He 111G-3 CE+NX står närmast, bredvid står en Junkers Ju 88 - de tillhör Flugzeugführerschule B 34. Bilden togs av tysken Joseph Rotty som var kommenderad till förbandet som instruktör. Han har tagit en hel serie dia på Kastrup som idag finns hos danska Nationalmuseet. Jag hajade till vid åsynen av denna Heinkel, och satte igång med detta blogginlägg...

Förbandet hade satts upp i november 1939 som BFS Wien/Aspern, med denna flygplats som bas. Bytte namn till Blindflugschule 4 (BFS 4) i januari 1940 och flyttade den 4 april 1941 till Köpenhamn/Kastrup, i det då tyskockuperade Danmark. Nytt namn från mitten av oktober 1943: Flugzeugführerschule B 34 (FFS B 34). Utbildningsverksamheten upphörde i oktober 1944 och FFS B 34 lades ner den 4 februari 1945.

 
FFS B 34 lär ha disponerat bägge exemplaren av den rätt udda versionen He 111G-3. Just CE+NX (W/nr. 1884) buklandade utanför Vallø Hovedgaard cirka sex km söder om Køge den 16 november 1943, men kom att reperareras, och det ganska säkerligen på Kastup...



 
 
Flygplanet hade tillverkats 1936  och testades först med BMW 132 Dc-motorer. Under 1938 till Lufthansa som D-ACBS "Augsburg", nu med ett par BMW 132 H-1, samma som systermaskinen D-ADCF (W/nr. 1885). Dessa betecknades "förseriemässigt" individuellt som He 111G V14 respektive V15. De kom vid motorbytet att kallas som He 111L ("Luftgekühlt"). BMW 132 H-1 betecknades också i sammanhanget för Einheitsstriebwerke för He 111L.

Utöver de nämda två exemplaren kom ytterligare fem av Lufthansas He 111C och He 111G modifieras med dessa motorer samt ibland med nya vingar i helmetall (tidigt tillverkade förserieexemplar hade dukklädda vingar).

 
Från en artikel i Aeroplane Monthly, June 2002:

Wings and engines were sometimes replaced during repairs or for other reasons. Route-proving flights with the new commercial aircraft began as early as 1936, but it was soon realised that its passenger capacity and range were insufficient.

Totalt lär Deutche Lufthansa innan kriget använt tolv stycken Heinkel He 111 av olika versioner, nio av dessa överfördes till Luftwaffe 1940. D-ACBS blev CE+NX och hamnade hos BFS 4 i Wien.





Angående Fliegerhorst Kastrup som det bland annat står skrivet här:

The Germans built the NW/SE runway in 1941, the NE/SW runway in 1942 and the other two runways in 1943. The hangars and other buildings on the S boundary were also built in 1943 and the Southwest (remote) dispersal during the winter of 1943/44. It served during the war years as home to night fighter units, an instrument flight school and as a transit field for flights between Germany and Norway. It was also a major aircraft repair hub operated by the Heinkel firm.
 
Med andra ord var det alltså rätt sannolikt att CE+NX reparerades efter buklandningen 1943 av Heinkel, men med dansk arbetskraft. Under 1944 kom "28" målas på flygplanets fenroder. Kolla gärna in Torsteins fina färgprofil av maskinen.

 
Nu kommer det som fick mig att haja till när jag fick se bilden överst: Just CE+NX stals av den danske mekanikern Per Hiul på Kastrup sommaren 1944 för att fly till Sverige! Han fick dock ett rätt varmt välkomnande i form av svenskt luftvärn och kraschade utanför Viken. Saxar en bit från inlägget Nödlandning i Klappe den 6 juli 1944 på tornsvala.se:

Tidigt på morgonen den 6 juli 1944 observerades ett tyskt flygplan passera söder Glumslöv, söder Kärnan Helsingborg, sydost Domsten. Luftvärnsbatterier i Helsingborg sköt sammanlagt fem varningsskott och sexton verkningsskott mot planet.

Flygplanet träffades i stjärtpartiet och havererade vid Klappe och ur vrakresterna kröp inga tyska flygare utan en omskakad dansk flygare vid namn Per Hiul som tjänstgjorde som flygmekaniker vid Kastrup.


Finns ett knippe bilder på vraket också i inlägget.



Platsen för "nedkomsten" ligger i Beredskapsmuseets närhet. I samband med 70-årsminnet av händelsen postande bland annat denna tidningsartikel från 1944...
 

 
Vad hände med Per Hiul? Han involverade sig i kampen för Danmarks befrielse och hjälpte andra att fly över sundet. Efter krigsslutet återvände han hem. Tyvärr lär han senare ha omkomit i en drunkningsolycka. Nedan bild visar Hiul i Helsingborg 1944.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela