Nej tack till Remote Towers (Uppdaterad 170324)
Ett citat från en av artiklarna:
Under punkten ”Övrigt” vid nästa möte, som hölls i slutet av november, så underkänner referensgruppen hela underlaget för den planerade förändringen:
”Referensgruppen anser att det material de fått ta del av inte är tillräckligt detaljerat för att LFV ska kunna ta ett beslut om RTS Swedavia. Referensgruppen avråder ur ett operativt perspektiv bestämt att LFV går vidare med detta innan de 5 ATS som är berörda har analyserats mycket mer ingående.”Från ett tidigare blogginlägg:
Inom flygsfären är detta med säkerhet en del av kulturen, det är hårt inpräntat. Ja, ibland kan det till och med bli helt absurt, på gränsen till överdrivet. Men i fallet med Remote Tower skulle man kunna påstå att det är näst intill tvärtom! I Sverige har man varit väldigt enögda, för här finns frågetecken - bara tanken att det skulle gå att hacka systemet är egentligen tillräckligt!
Och några av dessa frågetecken har SVT Västerbotten nu hittat. Misstänker att det här är bara början.
Jag skulle kunna förstå det goda med fjärrstyrd flygtrafikledning om det skedde på mindre flygplatser med ett annat trafikmönster än till exempel Sturup. Kanske på flygplatser som Hultsfred eller Oskarshamn. Men konstnaderna att införa systemet används snarare som argument till att lägga ner trafikflygplatser än att rädda dem - se vad som hände med Gävle.
När allt kommer omkring så finns det inget som slår den sista instansen när internet lagt av eller elavbrottet slagit till; en flygledare som kan gå ut på balkongen och med en handhållen och batteridriven radio kan ge "banan fri". Det känns som de enkla smarta lösningarna med god redundans a la sunt bondförnuft av någon anledning inte passar LFV och Swedavia. Så varför jobbar de emot det som samhället behöver? Emot vårt bästa? Eller har vi här stött på ännu en begraven hund?
Uppdaterat 170321
SVT Västerbotten forsätter idag sin granskning av LFV:s fjärrstyrda flygledartorn inom projektet RTS Swedavia. Flygledare i Umeå är inte sugna att flytta till Stockholm och Svensk Pilotförenings flygsäkerhetsgrupp är starkt kritisk. Större delen av SVT Västerbottens morgonsändning användes för att berätta om problematiken. På eftermiddagen berättas även att Umeå kommun vill stoppa Luftfartsverkets planer.
Uppdaterat 170322
SVT Västerbotten har gjort ett omfattande grävjobb. Man berättar idag bland annat att Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin sitter på två stolar, både som säljare och köpare. Generalfel av en generaldirektör med andra ord. Se även för övrigt detta tidigare inlägget.
Uppdaterat 170323
Det har publicerats mer av SVT Västerbotten. Det berättas om att riksdagsledamoten Helena Lindahl (C) ställer frågor till infrastrukturminister Anna Johansson (S) med anledning av det som nu kommit fram. Artikeln avslutas med följande citat:
– Därför vill jag ha svar av regeringens ansvariga minister Anna Johansson, om hur man ser på några centrala frågeställningar. Bland annat säkerheten för passagerarna, att generaldirektören sitter på dubbla stolar och att den statliga centraliseringen nu fortsätter – den här gången genom att Luftfartsverket flyttar arbetstillfällen till Stockholm, säger Lindahl.
Uppdaterat 170324
SVT Öst gick igår ut med ovan inslag rörande fjärrstyrning av Visbytornet. Läs den vidhängande artikeln Oro för fjärrstyrning av Visby flygplats: Region Gotland efterlyser en backup och man får stöd av Allan Widman (L), ordförande i riksdagens försvarsutskott.
Alla SVT-artiklar i ämnet fjärrstyrda flygledartorn hittar man här.