Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Nej tack till Remote Towers (Uppdaterad 170322)

Publicerad 2017-03-20 16:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



SVT Västerbotten har idag kommit med tre artiklar där de granskat Luftfartsverkets (LFV) näriga ambition att fjärrstyra flygledning på en rad av Swedavias flygplatser. Klicka på bilden ovan och läs!

Ett citat från en av artiklarna:

Under punkten ”Övrigt” vid nästa möte, som hölls i slutet av november, så underkänner referensgruppen hela underlaget för den planerade förändringen:

”Referensgruppen anser att det material de fått ta del av inte är tillräckligt detaljerat för att LFV ska kunna ta ett beslut om RTS Swedavia. Referensgruppen avråder ur ett operativt perspektiv bestämt att LFV går vidare med detta innan de 5 ATS som är berörda har analyserats mycket mer ingående.”

Från ett tidigare blogginlägg:

Inom flygsfären är detta med säkerhet en del av kulturen, det är hårt inpräntat. Ja, ibland kan det till och med bli helt absurt, på gränsen till överdrivet. Men i fallet med Remote Tower skulle man kunna påstå att det är näst intill tvärtom! I Sverige har man varit väldigt enögda, för här finns frågetecken - bara tanken att det skulle gå att hacka systemet är egentligen tillräckligt!

Och några av dessa frågetecken har SVT Västerbotten nu hittat. Misstänker att det här är bara början.

Jag skulle kunna förstå det goda med fjärrstyrd flygtrafikledning om det skedde på mindre flygplatser med ett annat trafikmönster än till exempel Sturup. Kanske på flygplatser som Hultsfred eller Oskarshamn. Men konstnaderna att införa systemet används snarare som argument till att lägga ner trafikflygplatser än att rädda dem - se vad som hände med Gävle.

När allt kommer omkring så finns det inget som slår den sista instansen när internet lagt av eller elavbrottet slagit till; en flygledare som kan gå ut på balkongen och med en handhållen och batteridriven radio kan ge "banan fri".  Det känns som de enkla smarta lösningarna med god redundans a la sunt bondförnuft av någon anledning inte passar LFV och Swedavia. Så varför jobbar de emot det som samhället behöver? Emot vårt bästa? Eller har vi här stött på ännu en begraven hund?



Uppdaterat 170321

SVT Västerbotten forsätter idag sin granskning av LFV:s fjärrstyrda flygledartorn inom projektet RTS Swedavia. Flygledare i Umeå är inte sugna att flytta till Stockholm och Svensk Pilotförenings flygsäkerhetsgrupp är starkt kritisk. Större delen av SVT Västerbottens morgonsändning användes för att berätta om problematiken. På eftermiddagen berättas även att Umeå kommun vill stoppa Luftfartsverkets planer.



Uppdaterat 170322

SVT Västerbotten har gjort ett omfattande grävjobb. Man berättar idag bland annat att Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin sitter på två stolar, både som säljare och köpare. Generalfel av en generaldirektör med andra ord. Se även för övrigt detta tidigare inlägget.

 

Kommentarer

Postat av: Björn Bergh

Publicerad 2017-03-20 23:48:46

Kan inte nuvarande system hackas? Kan en flygledare i nuvarande system gå ut på balkongen på Arlandatornet och med en bärbar enhet ge "Banan fri"? Banan fri? Jag trodde det handlade om flygledning!

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-03-21 09:08:05


Jag har blivit lite intresserad av det här med RTS som jag tycker är rent vansinne.
Har av en, av lfv anställd, flygledare hört att det varken gjorts någon konsekvensanalys eller riskbedömning gällande RTS. Det måste vara fullständigt omöjligt att få igenom ett så, på alla vis, omfattande förslag på dessa premisser. Dessutom ska lvf's avgående GD, Olle Sundin ha intressen i ett företag som Saab har som samarbetspartner för detta projekt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela