Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En rysk Malibu Meridian

Publicerad 2017-08-31 08:08:00 i Piper, Propulärkultur,


Nu ska det handla om en mycket udda flygplantyp. Vad är det för något vi ser på ovan bild egentligen? Dags för lite städning i bloggskafferiet igen...

För cirka femton år sedan, kanske mer, försvann den sista Piper PA-31P från landet. Från ett tidigare inlägg:

Det kom att tillverkas 259 stycken Piper PA-31P Pressurized Navajo under åren 1970-77. Några "flög in över våra gränser" och fick svenska ägare: SE-FPF, SE-GAE, SE-GAM, SE-GBA, SE-GLV, SE-GUG, SE-IGB, N57JK och N910PS. En av dessa, SE-IGB, lever numera ett fortsatt liv som en Intracom GM-17.

PA-31P SE-IGB på Helsingfors/Vantta i mars 1985 fotograferad av Juha Ritaranta.
 
Lever och lever? Ja, det är kanske att ta i, men Intracom GM-17? Vad är det för något? Återskommer strax till det, ska försöka ta det i skaplig kronologisk ordning. SE-IGB hade stått länge på Kjula med utgången luftvärdighet. Från början hade denna Piper PA-31P-425 Pressurized Navajo importerats sommaren 1980 från Danmark, där flygplanet burit registreringen OY-CBM. Dess tillverkningsnummer var 31P-7300167, vilket indikerar att det handlar om ett exemplar från modellår 1973. Innan P-Navajon kom till Danmark bar maskinen registreringarna N66805 och därefter D-IGWZ.

Efter många år i Sverige, men flera ägare, kom SE-IGB att avregistreras i februari 2001 som såld till Ryssland.
 
Kungsängen den 21 augusti 1994; SE-IGB med Romanian Computer Systems-titlar.

Kärran skulle byggas om till ett Piper Meridian-derivat i Ryssland. Och visst, kabinen på PA-31P är i det närmaste överenstämmande med PA-46. Så vad hände? Jo, den blev en...

 
...så gamla SE-IGB blev alltså GM-17 tillverkningsnummer GM-17-003, RA-3043K senare EX-053...

 
...och därefter, år 2013, rysk igen; RA-1673G. På senare år har "förnamnet" ändrats och typen verkar numera vara mest känd som Technoavia GM-17.


Sedan är inte GM-17 ensam om bli "ryssmodifierad" med Walter-turbopropmotor. Ett annat exempel är Innova 341 där man byggt om Cessna 340. Men det är en annan historia...

Av allt döma gick satsningen på GM-17 "så där". Skrovet som en gång var SE-IGB stod i ett tiotal år övergiven, tillsammans med ytterligare en GM-17, på flygplatsen i Genevé. Frågan är om dessa flygplan står kvar där än? Någon som vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela