Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Säve - 29 (Uppdaterad 170407)

Publicerad 2017-04-05 17:05:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
För ett par månader startade Serneke Group åter driften av Säve flygplats efter att ha köpt den från Swedavia. Jag har medvetet legat lite lågt för att se hur det skulle utveckla sig med den nye ägaren som flygplatsoperatör. Men så fick jag tidigare idag ett inspel för ett nytt inlägg i ämnet:

Angående Säve: Det har tydligen varit möte idag med olika aktörer på flygplatsen och det sägs att Transportstyrelsen kräver åtgärder. En av dessa är att stänga för icke baserade flygplan och helikoptrar. Planen är att NOTAM för "(ute)stängning" ska ges ut och gälla från måndag den 10 april fram till andra sidan sommaren. Även diskussion om upprättande av AFIS har börjat men det är ju inte fixat i en handvändning. SHK kommer också att ställa frågor till TS i förebyggande syfte enligt biträdande GD.

Vad är det som har hänt? Jo, ett antal anmälningar om flygsäkerhetsintermezzon har inkommit till Transportstyrelsen (TS) sedan tornet och trafikledningen försvann på Säve. TS har tillskrivit flygplatschefen och vill se åtgärder, och det fortast möjligt.

Dessa anmälningar kommer till främst från ambulanshelikopterverksamheten, men även från Sjöfartsverket. Det finns ytterligare en 112-operatör med helikopter som har Säve som bas och det är Polisflyget. Nu kommer det anmärkningsvärda: Från polisens sida är man nöjd och tycker att flygtrafiken i stort flyter mycket bra. Det finns egentligen inget att klaga på, tvärtom. 

Verkar inte detta konstigt? Varför upplever dessa 112-operatörer det här så olika? Säve flygplats måste svara TS och då dra man på; stänger ute flygtrafik som inte har flygplatsen som bas.

Men hallå - ta det lite lugnt nu: Är inte till exempel landningsavgifter en inkomstkälla? Ja, varför har man en flygplats egentligen om man gör så här? Det känns som svaret är tämligen överilat. Kanske vill man inte ta i det som nu ställer till problem för ambulansen och Sjöfartsverket? Dessa har inte hittills skapats av fixed wing-flygande som ska gästa Säve. Snarare av helikopterskolning. Snarare alltså av verksamhet som är hemmahörande på Säve!

Transportstyrelsen kanske skulle göra ett besök på Säve och knacka lite dörr, ta in lite röster från andra om läget. Jag tror att man skulle få en något mer adekvat bild av läget och lägga behovet av åtgärder på en rimligare nivå.

AFIS vore självklart bra igen och det är just etableringen av den tjänsten på Säve som "de klagande" eftersträvar med sitt agerande. De verkar dock inte bry sig om att de kanske faktiskt underminerar flygplatsens existens. För i förlängningen kan nedläggning av Säve bli ägaren Sernekes svar.

Det är absurt att ge sig på vanliga flygplan - och för den del helikoptrar - med folk ombord som har ärende till Säve och Göteborg. Man skjuter förbi problemet helt och hållet, istället för att försöka lösa det. Är det inte förresten tvärtom; att man ställer till med mer och större problem..?

Gör om! Gör rätt! Ta tag i rätt problem - skapa inte ett annat!


Uppdaterat 170407

Följande har Serneke nu gått ut med...

 
Vad är det egentligen som hänt med FlygSverige?



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela