Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 71 (Uppdaterat 160516)

Publicerad 2016-05-08 21:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
En av bloggens följare gjorde mig uppmärksam på ovanstående publicering i AIP (Aeronautical Information Publication). En intressant iaktagelse är att högst tillåtna startmassa på Bromma flygplats numera är 44 225 kilo, exakt!  Likaså är högsta tillåtna landningsvikt satt till 40 142 kilo, exakt! Spontant skulle man ju tycka att det vore rimligt att avrunda skapligt uppåt och starta på 45 ton och landa på 40 ton.

Somliga kanske undrar varför man hamnat på just dessa exakta siffror? Det är rätt enkelt. Det handlar helt sonika att Bromma flygplats numera de facto är BRA Airport Sthlm. För det är Braathens Regional Airlines (förkortat BRA [utan att vara det]), som tillsammans med partnern Brussels Airlines, opererar typen Avro RJ100 som har maximum take off weight (MTOW) 44 225 kilo och maximum landing weight 40 142 kilo. Från en kontakt som skickade följande i ett email:

Om man begränsar vikten så att bara de plan som redan flyger där klarar gränsen, och utan några objektiva skäl för att gränsen ska ligga just där, har vi återigen något som är konkurrensrättsligt mycket tveksamt; både ur svenskt och EU-rättsligt perspektiv.
 

När man via mail till Swedavia ställer frågan varför MTOM/MTOW hamnar exakt på 44 225 kilo svarar de:

Hej, då det inte är vi på Swedavia som sätter dessa vikter, så rekommenderar jag dig att kontakta LFV för mer info.Trevlig helg!/TM

Det är lindrigt sagt ett intressant utlåtande från Swedavia! LFV är väl enkom "som "publicist" part i detta mål. Swedavia är i högsta grad delaktigt när man sätter denna övre gräns för MTOM/MTOW på Bromma - tro inget annat! Och det tillsammans med Transportstyrelsen...
 
Man kan än en gång fråga sig; var börjar Swedavia och var slutar BRA? Vidare kan man i nästa andetag grunna om det inte är sak samma vad det gäller Swedavia och Transportstyrelsen. Och den senare ska då i förhållandet vara tillsynsmyndighet...
  
Swedavia är inte bara svenskt flygs fiende nummer ett, det är stort samhällsproblem!
 

Uppd
aterat 160516

Följande mail låg nu i eftermiddag i inboxen.

Hej Fredric!
 

Jag har nu kontrollerat maxvikterna för flygplan på Bromma Stockholm Airport.
 

Bakgrunden är följande:
 

Swedavia arbetar just nu med att anpassa Bromma Airport till permanent 3C-tillstånd. Som du känner till så ingår bland annat förstärkning av banljus samt  breddning, flytt och stängning av flygplatsens taxibanor. Dessa arbeten ska vara slutfört under 2017. För att ge garantier till Transportstyrelsen om att inte större och tyngre flygplan ska tillåtas att trafikera flygplatsen under denna tid införde Swedavia begränsningar gällande start och landningsvikt. Dessa begränsningar baseras helt enkelt på den tyngsta flygplanstypen som idag tillåts trafikera Bromma, dvs BRA och Brussel Airlines maskiner. Därav de exakta viktmåtten till och med 2017.
 

När de riskreducerade åtgärderna som krävs för anpassning till 3C är genomförda kan dessa begränsningskrav slopas. Självklart gäller även i fortsättningen de miljökrav som ställs som villkor för flygtrafiken på Bromma.
 

Hälsningar Ulf Wallin, Swedavia pressjour

Inget rörande konkurrensproblematiken när man sätter en gräns just vid 44 225 kg...




Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela