Pontus Moth SE-ADN
Dessa två bilder tog jag på High Chapparall i Hillerstorp den 10 juni 1986. Att det har gått över 30 år känns obegripligt. Lite mer begripligt är att flygplanet på bilderna är de Havilland DH.60G-III Moth som bär den svenska registreringen SE-ADN.
I början av 1991 kom detta flygplan tyvärr gå åt i en brand på High Chapparall.
Mothen tillverkades 1933 och inregistrerades som ny här i Sverige som SE-ADN i juli detta år. Ägare var då Svenska Luftfartsförbundet med postadess Stockholm, men det lånades ut till flygklubbar i landet. Först ett tag till Aeroklubben i Malmö (levererad Bulltofta den 2 maj 1933) och sedan - efter några år - till Aeroklubben i Göteborg.
SE-ADN framför Blå hangaren på Torslanda. Bilden ur Urban "Pysen" Lindéns samlingar.
I maj 1938 inköptes SE-ADN av Linköpings flygklubb (LFK). Mothen kom att bli denna klubb trogen i nära nitton år och fick här smeknamnet "Pontus", ibland även kallad "Pontus Läderlapp". Nedanstående bild är tagen i Linköping 1938. Den är hämtad från från Bild Linköpings databas. Intressant att även se det bakre styrverket på SE-AHB till höger. Det finns ett inlägg om detta flygplan sedan många år i bloggskafferiet, men det är lågt ifrån färdigt. Åter till SE-ADN...
1957 sålde LFK sin Pontus Moth till Borlänge Flygklubb som 1961 sålde SE-ADN vidare till Mariestads flygklubb. I Linköping såväl i Borlänge hade segelflygbogsering främst stått på programmet - 1955 hade man "jackat upp" motorstyrkan i och med att man bytte Gipsy III mot en Gipsy Major I.
Sommaren 1963 köpte Karlsborg flygklubb SE-ADN för 2300 kr och kom att använda Mothen i cirka ett år. Den sista juli 1965 utgick luftvärdigheten och kom därefter inte att förnyas på nytt. För i stort sett samma köpeskilling kom gamle Pontus säljas 1966 till en privatperson och magasineras utanför Linköping. Den 4 juli 1968 avfördes SE-ADN ur luftfartygsregistret som "Ej luftvärdig sedan tre år".
1979 var tanken att exportera flygplanet till UK och det tilldelades "den historiska" registreringen G-ABEW. Dock blev det inget av med detta på grund av äganderättsproblematik. Istället hamnade Mothen på High Chapparall 1980 efter inköp av Big Bengt Erlandsson. Här kom Pontus Moth SE-ADN alltså bli lågornas rov vid en storbrand natten mellan den 13- och 14 januari 1991. Pontus var klart värd ett bättre öde...
Den avslutande bilden är tagen av Ernst Persson i Linköpings flygklubb och visar deras Pontus på skidor. Svårt vackert!
1979 var tanken att exportera flygplanet till UK och det tilldelades "den historiska" registreringen G-ABEW. Dock blev det inget av med detta på grund av äganderättsproblematik. Istället hamnade Mothen på High Chapparall 1980 efter inköp av Big Bengt Erlandsson. Här kom Pontus Moth SE-ADN alltså bli lågornas rov vid en storbrand natten mellan den 13- och 14 januari 1991. Pontus var klart värd ett bättre öde...
Den avslutande bilden är tagen av Ernst Persson i Linköpings flygklubb och visar deras Pontus på skidor. Svårt vackert!