Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Pontus Moth SE-ADN

Publicerad 2016-07-24 20:58:00 i Allmänt, Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,



Dessa två bilder tog jag på High Chapparall i Hillerstorp den 10 juni 1986. Att det har gått över 30 år känns obegripligt. Lite mer begripligt är att flygplanet på bilderna är de Havilland DH.60G-III Moth som bär den svenska registreringen SE-ADN.

I början av 1991 kom detta flygplan tyvärr gå åt i en brand på High Chapparall.



Mothen tillverkades 1933 och inregistrerades som ny här i Sverige som SE-ADN i juli detta år. Ägare var då Svenska Luftfartsförbundet med postadess Stockholm, men det lånades ut till flygklubbar i landet. Först ett tag till Aeroklubben i Malmö (levererad Bulltofta den 2 maj 1933) och sedan - efter några år -  till Aeroklubben i Göteborg.
 

SE-ADN framför Blå hangaren på Torslanda. Bilden ur Urban "Pysen" Lindéns samlingar.

I maj 1938 inköptes SE-ADN av Linköpings flygklubb (LFK). Mothen kom att bli denna klubb trogen i nära nitton år och fick här smeknamnet "Pontus", ibland även kallad "Pontus Läderlapp". Nedanstående bild är tagen i Linköping 1938. Den är hämtad från från Bild Linköpings databas. Intressant att även se det bakre styrverket på SE-AHB till höger. Det finns ett inlägg om detta flygplan sedan många år i bloggskafferiet, men det är lågt ifrån färdigt. Åter till SE-ADN...


 
1957 sålde LFK sin Pontus Moth till Borlänge Flygklubb som 1961 sålde SE-ADN vidare till Mariestads flygklubb. I Linköping såväl i Borlänge hade segelflygbogsering främst stått på programmet - 1955 hade man "jackat upp" motorstyrkan i och med att man bytte Gipsy III mot en Gipsy Major I.
 
Sommaren 1963 köpte Karlsborg flygklubb SE-ADN för 2300 kr och kom att använda Mothen i cirka ett år. Den sista juli 1965 utgick luftvärdigheten och kom därefter inte att förnyas på nytt. För i stort sett samma köpeskilling kom gamle Pontus säljas 1966 till en privatperson och magasineras utanför Linköping. Den 4 juli 1968 avfördes SE-ADN ur luftfartygsregistret som "Ej luftvärdig sedan tre år".

1979 var tanken att exportera flygplanet till UK och det tilldelades "den historiska" registreringen G-ABEW. Dock blev det inget av med detta på grund av äganderättsproblematik. Istället hamnade Mothen på High Chapparall 1980 efter inköp av Big Bengt Erlandsson. Här kom Pontus Moth SE-ADN alltså bli lågornas rov vid en storbrand natten mellan den 13- och 14 januari 1991. Pontus var klart värd ett bättre öde...

Den avslutande bilden är tagen av Ernst Persson i Linköpings flygklubb och visar deras Pontus på skidor. Svårt vackert!

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela