Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

1974 Bonanza X-ray Yankee

Publicerad 2016-07-06 11:11:00 i Beech, Hemmafältet, Propulärkultur,



Denna syn mötte mig vid midsommar 1995 när jag tittade förbi flygklubbenhemmafältet. Det tyskregistrerade flygplanet är Beechcraft F33A Bonanza D-EDXY (c/n CE-504) tillverkad 1974. På den tiden tillhörde det verkligen inte vanligheterna att en Bonanza besökte Ränneslätt, så självklart gjorde jag stora ögon. Förresten, det gör jag även om och när det händer idag, men detta var det första kända Bonanza-besöket. 

Somliga av er kanske skulle kalla flygplanet för en Debonair istället för Bonanza - den har ju inte den för typen utmärkande V-tailen. Jo, modellåren 1959-67 hette Beech Bonanza med så kallad straight tail Debonair. Men när Beechcraft 1968 även introducerade den förlängda A36 bestämde man Beech Model 33, -35 och -36 alla skulle saluföras under ett och samma namn: Bonanza.

D-EDXY ferryflögs över Atlanten och mellanlandade Reykjavík den 16 april 1998. Var tänkt registreras i USA som N74NC men kom att få en annan identitet; N80WH. Undrar om den är flygbart skick?


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela