Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Golden Years

Publicerad 2016-01-15 14:14:00 i Musik - 70-tal,



David Bowie  Golden Years

...får bli denna veckas fredagsteat, dels för att låten var en hit för precis 40 år sedan - denna veckan anno 1976 låg den på plats tolv på englandslistan - men framför allt för att vi i måndags mottog budet att David Bowie var död.

Det har skrivits mängder om Bowie och hans gärning i samband med hans bortgång och jag ska inte älta mer om detta. Kan bara med en djup suck av vemod konstatera att vi mist en banbrytande och gränslös skapare. David Bowie var något av en slags populärkulturens Leonardo da Vinci. Undrar vad vi säger om honom när vi fått mer perspektiv på hans "Golden Years"? David Jones var ju mer än bara en popstjärna...

Låten Golden Years fick en vecka i Poporamas "Heta högen" - det tillkännagavs vid sändningen på juldagen 1975.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-01-15 19:16:05

Bowie, minnen från en häftig ungdomstid! Jag uppskattar hans musik mycket mer nu än när han dök upp på för mig på 70-talet. Hans ständigt fluktuerande stil har väl varit lite svår att greppa i bland, men någon som varit med sedan mina unga år har stor acceptans och stort retrovärde.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela