Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tango Fox - 48

Publicerad 2016-04-05 22:00:00 i Saab Safir, Saab Safir Tango Fox,

   
Detta med att hålla liv i en 59-årig Saab 91B-2 Safir, med en motorkonstruktion som i sin tur är lite över tio äldre, är förenat med en del vedermödor. Problemet med en snart utgången propeller har hel kommit i skymundan, detta efter att "Guleböjens" sexcylindriga motor av typ Lycoming O-435-A i fredags fick för sig att konsumera olja på ett ytterst ohälsosamt vis; fyra liter under cirka en timmes flygning! Under de sista minutrarna i luften försvann oljetrycket helt och hållet.

Idag gjordes därför ett besök hos Prokitor Aerotech på Jönköping/Axamo flygplats (flygplanets hemmabas) för att ta läckprov på cylindrarna. Här konstaterades att hälften av dem hade dåliga värden, två av dessa - de främsta - rent av usla diton.

Motorns gångtid sedan översyn är cirka 130 timmar. Fram tills fredagens missöde har Safiren gått mycket bra, så detta kom lite som en blixt från en klar himmel. Men gamla flygplan är just gamla flygplan - de lever ett eget liv och kan hitta på hyss. Ibland biter de tillbaka.

Kontakt har tagits med motorrenoveraren i Belgien. Nu får vi se vad nästa steg blir...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela