Minnen från IFSA - 1
Jag nämnde förkortningen IFSA i ett inlägg för ett tag sedan. Detta ska utläsas Intressegrupp För Sjöflygets Aktivisering och någon som noterade detta var Claës Hagenfeldt, som skickade mig ett mail med några bilder. Bara att se dessa - sjöflygidylliskt värre!
Claës har landat med SE-GMY på en sjö i Kinnatrakten för korvgrillning tillsammans med brodern Tor och de medföljande småkillarna.
Bland initiativtagarna till IFSA fanns främst makarna Anita och Kåge Enoks som också bodde alldeles nära strandkanten invid "sjöflygbasen". Claës igen:
Följande kan man läsa i Flygrevyn nr 8-9/1974:
En av de trettio delägarna i IFSA:s sjöflygplan SE-FMA är Sven Karnhed, segelflygare, motorflygare, sjöflygare och sjökapten - en bra kombination. Vi flög över de underbart vackra trakterna vid Landvettersjön och vidare ner över Onsalahalvön.
IFSA har haft ett framgångsrikt år, berättade Kåge Enoks, som med flygande makan Anita basar för verksamheten. Den regniga sommaren 1974 har man flugit så mycket som 400 sjöflygtimmar - så sommaren var nog inte så dålig på västkusten. Timpriset är 102 kronor. I återbäring utgår 13 kronor/timma, som fördelas på andelsägarna.
Cessna 172K Skyhawk SE-FMA vid Kyrkkajen i Fiskebäckskil. Flygplanet ägdes av IFSA 1974-77.
Andra sjöflygplan som ägts/opererats av IFSA genom åren är Piper Super Cub SE-CUG (1976-77) och Cessna F172N SE-FOT. Den sistnämnda inköptes i Norge 1978 som ersättare till SE-GMY och hängde med till 1984. Då byttes "Foten" in mot en annan nästan ny kärra i Norge: Cessna F172P SE-IRC. Efter ett haveri i Lidköpings hamn i september 1993 såldes SE-IRC. Frågan är om IFSA efter detta missöde kom igång igen?
Den avslutande bilden visar SE-FOT förtöjd i Fiskebäckskil. Tack för input, Claës!