Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Minnen från IFSA - 1

Publicerad 2016-04-20 14:49:00 i Propulärkultur,

Cessna F172M SE-GMY taxar i Bökevik invid Fikebäckskil. Flygplanet ägdes av IFSA från hösten 1976 tills dess att det havererade på sjön Mjörn i maj 1978. Det kom därefter säljas till Norge och återuppbyggas som LN-RAM.
  
Jag nämnde förkortningen IFSA i ett inlägg för ett tag sedan. Detta ska utläsas Intressegrupp För Sjöflygets Aktivisering och någon som noterade detta var Claës Hagenfeldt, som skickade mig ett mail med några bilder. Bara att se dessa - sjöflygidylliskt värre!



Claës har landat med SE-GMY på en sjö i Kinnatrakten för korvgrillning tillsammans med brodern Tor och de medföljande småkillarna.
 
 
Claës skrev bland annat i sitt mail:

Visst minns vi IFSA. Jag var  själv med under några år på 70-talet efter ha fått min sjöbehörighet vid Mjörns Sjöflygskola. IFSA opererade från Landvettersjöns södra strand. Sjön är belägen utmed RV40 mellan Göteborg och Jönköping, helt nära ESGG.

Bland initiativtagarna till IFSA fanns främst makarna Anita och Kåge Enoks som också bodde alldeles nära strandkanten invid "sjöflygbasen". Claës igen:

Kåge var ytterst noga och kollade att allt var OK innan man gav sig iväg. Och kollade flygplanen minutiöst när man kom tillbaka. Om man landat i saltvatten (senare förbjudet pga korrisionskador på propellerspetsarna) fick man, förutom noggrann avspolning av flygplanet, skölja pontonerna med sötvatten. Ordning och reda rådde.
 
Claës får instruktioner innan start från Landvettersjön av Kåge Enoks.
 
Följande kan man läsa i Flygrevyn nr 8-9/1974:

En av de trettio delägarna i IFSA:s sjöflygplan SE-FMA är Sven Karnhed, segelflygare, motorflygare, sjöflygare och sjökapten - en bra kombination. Vi flög över de underbart vackra trakterna vid Landvettersjön och vidare ner över Onsalahalvön.

IFSA har haft ett framgångsrikt år, berättade Kåge Enoks, som med flygande makan Anita basar för verksamheten. Den regniga sommaren 1974 har man flugit så mycket som 400 sjöflygtimmar - så sommaren var nog inte så dålig på västkusten. Timpriset är 102 kronor. I återbäring utgår 13 kronor/timma, som fördelas på andelsägarna.

Cessna 172K Skyhawk SE-FMA vid Kyrkkajen i Fiskebäckskil. Flygplanet ägdes av IFSA 1974-77.

Andra sjöflygplan som ägts/opererats av IFSA genom åren är Piper Super Cub SE-CUG (1976-77) och Cessna F172N SE-FOT. Den sistnämnda inköptes i Norge 1978 som ersättare till SE-GMY och hängde med till 1984. Då byttes "Foten" in mot en annan nästan ny kärra i Norge: Cessna F172P SE-IRC. Efter ett haveri i Lidköpings hamn i september 1993 såldes SE-IRC. Frågan är om IFSA efter detta missöde kom igång igen?

 
Den avslutande bilden visar SE-FOT förtöjd i Fiskebäckskil. Tack för input, Claës!


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Koffe

Publicerad 2016-04-20 17:31:51

Väldigt intressanta bilder, jag har varit i Fiskebäckskil många gånger men har då aldrig sett sjöflyg där. Det är i och för sig ganska salt där så jag förstår varför.

Postat av: Alexander

Publicerad 2016-04-20 18:54:42

Både GMY och FOT lever fortfarande, dock i Norge som LN(LillaNorge)-RAM och LN-NFW. Och båda är tyvärr på tofflor. GMY ägs av sjöflygklubben på Fornebu í Oslo och FOT ägs av Notodden Kongsberg flyklubb. Båda används till sjöflygskolning.
FOTen har vi inne på årlig just nu, började skruva på den i dag faktiskt. Den har stått konserverad under vintern. GMY dyker nog snart upp för årlig den också, med massa korrosion och rost som vanligt, suck...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela