Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

An-2 försvunnen över Östersjön

Publicerad 2015-05-18 20:00:00 i Allmänt, Propulärkultur,


Ovanstående bild togs av Paul Compton på Barkarby i slutet av 90-talet i samband med att svenska EAA hade sin årliga Fly In där. Flygplanet på bilden är en Antonov An-2 med den litauiska registreringen LY-AET. Det är just dett flygplan som försvann över Östersjön i lördags, på väg mellan Kattleberg och Klaipeda. Enligt tidningsuppgifter hade LY-AET, med två personer ombord, passerat rapporteringspunkten Ninta och hade då cirka 40 minuter kvar till destinationen.

Så här skrev The Lithuania Tribune igår:

 
Viktoras Sisniauskas, director of Klaipėdos Avialinijos (Klaipėda Airlines), told BNS that two experienced pilots were aboard the plane.
 

The An-2 was to land in Lithuania at 5:20 p.m. on Saturday. Sisniauskas said that no technical problems had been found before the flight.
 

"The plane was in a good condition. We intended to use it for our needs," he said.
 

According to Sisniauskas, about an hour and a half into their previous flight from Denmark to Gothenburg, Adolfas Maciulis and Alvydas Selmistraitis, both over 60 years of age and with more than 15,000 hours of flight experience, said that there were no problems.
 

The plane had life rafts and other life saving equipment, the director said.
 

"This is the first such case that a civil plane has gone missing when flying over the Baltic Sea," he said.
 

Klaipėdos Avialinijos purchased the plane, built in Poland, a year ago.
  
Rörande Klaipėdos Avialinijos/Klaipėda Airlines, se detta blogginlägget.


 

TTELA skriver i en artikel:

Litauiska myndigheter fortsatte under söndagen med sökandet efter det saknade planet. Vid 20:30 meddelade dock den Litauiska militären att man kommer att avbryta sökandet, enligt GT, och nu är insatsen avslutad.

– Om vi hittar någonting som ska ha funnits i planet, en räddningsjacka eller liknande, så är det en god grund för att fortsätta. Men när 24 timmar har gått och det fortfarande inte hittats någonting alls, då kommer vi att avsluta och anmäla dem som försvunna. Vi gör bara vårt jobb och sedan får en annan utredning ta vid och bedöma hur man ska fortsätta med fallet, säger löjtnant Antanas BrenÄius, talesperson för den litauiska flottan, till GT.
 
Finska YLE skriver något tvetydigt:
 
Spaningarna efter det litauiska privatplan som försvann över Östersjön under veckoslutet har avslutats.
 

Planet med två privatpersoner är fortfarande försvunna, men det finns inget som tyder på att det skulle ha störtat i havet, säger en representant för den litauiska marinen till nyhetsbyrån Tass.

 
Hur ska man tolka det? Att inget tyder att flygplanet har störtat i havet? I vilket fall som helst så har sökandet återupptagits, GT skriver bland annat följande i en artikel:
 
På söndagskvällen meddelande litauiska sjöräddningscentralen att de avslutade sökandet. Men på måndagsmorgonen återupptog de jakten på det försvunna planet.
 

– Jag kan inte svara på varför det avslutades och sedan påbörjades men så är fallet, säger Christer Ekroth från Sjö- och flygräddningscentralen.
 

Det är ett litauiskt flygplan och en helikopter som letar efter det försvunna planet och de två personer som var ombord på privatplanet, enligt Christer Ekroth letar den litauiska räddningsaktionen förmodligen efter en flotte.
 

– Om det ska vara ett räddningsuppdrag bör det vara en flotte man söker efter för efter två dagar överlever man inte i den temperaturen i vattnet även om man har överlevnadsdräkt på sig, menar Christer Ekroth.
 

Det är inte så stora förhoppningar om att hitta dem vid liv?
 

– Det har gått två dagar, hamnade de i en flotte för två dagar sedan så kan de ha klarat sig, men det kan man inte riktigt veta om de har gjort, säger Ekroth och tillägger:
 

– Jag kan tycka, eftersom det var massvis med enheter där ganska snabbt dag ett när de saknades så borde man ha hittat en flotte med tanke på det antal enheter som var ute.

 

 

An-2 LY-AET har tidigare berörts i ett blogginlägg:

Redan 1994 hade de första lituaskregistrerade An-2:orna kommit till Sverige för att då stanna här på mer eller mindre permanent basis. De jag tänker på är LY-AER och LY-AET. Den senare kom att involveras i Svedijos Prekès och 1998 att lackas i ett iögonfallande målningschema...LY-AET är sedan ett tiotal år tillbaka hemmahörande i Stauning, Danmark. Planet har använts av Brande Faldskærmsklub, men verkar vara markbundet sedan ett par år tillbaka.
 
Av tidigare citat kan man dra slutsatsen att Klaipėdos Avialinijos/Klaipėda Airlines ägt LY-AET i cirka ett år. Antagligen hade de bägge litauerna nu iståndsatt flygplanet i Stauning och därefter skulle det ferryflygas till hemmabasen Klaipeda där det skulle genomgå vidare översyn. Vägen dit har gått via Kattleberg, där man i lördags tankade och fikade, innan man gav sig iväg på den sista delsträckan till Klaipeda. Som tidigare nämnts tappas kontakten när LY-AET hade cirka 40 minuter kvar till destinationen - flygplan och besättning försvinner mitt över Östersjön. Sista kontakten lär ha skett kl 16.16.

Alla undrar nu vad som hänt, så även jag - man ställer sig en del frågor:

Piloterna har lagt sin färdlinje över mycket vatten. Med tanke på att maskinen innan har stått still under något år eller två (eller till och med tre?), hade det inte varit säkrare att flyga ut med polska kusten, sedan rundat Kaliningradenklaven på insidan och kommit runt "bakvägen" till Klaipeda?
 
Varför flyga upp till Kattleberg, som ligger en bit nordöst om Göteborg? Visst, man vill säkert träffa kompisar, och det kan säkert vara en anledning väl som någon annan, men det är inte direkt närmaste vägen hem. Dessutom, kanske som en slags extrapoäng; något som slår en när man drar en rak färdlinje på kartan mellan Kattleberg till Klaipeda är att man går fri från att hamna i Kaliningrad FIR utan går direkt in Vilnius FIR.
 

  

Hur var vädret i det aktuella området vid försvinnandet? Om flygplanet flugits ner i vattnet, det vill säga att man saknat referenser utåt (CFIT), så borde det finnas vrakdelar som flyter omkring. Inget sådant fynd har rapporterats under de dagar som sökinsatsen har pågått.

Om LY-AET hade råkat ut för motorstopp/motorstörning, borde man inte då hunnit få iväg ett nödmeddelande? Något sådant har inte hörts. Nog för att man antagligen flög relativt lågt, men så lågt att man inte kunnat få iväg ett mayday via radio eller sätta transpondern på 7700..?

Vid en nödlandning på vattnet, har det gått att undvika rundslagning? Med tanke på An-2 och dess låga fart samt mycket erfarna piloter, vore det nog rätt tänkbart att tro att det hade gått att sätta ner planet "på rätt köl". Sedan beror det ju självklart på om det är hög sjö eller ej. Det fanns överlevnadsdräkter och livräddningsflotte ombord.

Många frågor. Och jag vet att det är fel att spekulera, men det finns ju en del frågetecken rörande detta försvinnande. Kanske fler än vanligt? Man kommer ju undra tills man vet vad som hänt. Det har till och med hävdats möjligheten att An-2:an har skjutits ner. Trovärdigt? Hmm, tids nog...

 
Nedanstående bild kommer från wikipedia och är tagen av Peter Bakama i Stauning 2004.

 

Uppdatering 150519

Enligt nyhetsbyrån AP har vraket efter flygplanet nu lokaliserats av litauiska marinen på 124 meters djup, rätt nära den punkt där sista kontakten hade skett med flygtrafikledningen. An-2:an har hittats och identifierats med hjälp av undervattenskameror. Än så länge har litauiska försvarsdepartementet inte nämnt något rörande de bägge ombordvarande. 

 
Uppdatering 150521 kl.10.00

Eftersök pågår fortfarande på de saknade piloterna. Från en artikel publicerad igår:

The missing pilots are searched for by the LNS Šakiai and the LAF L410 aircraft. The Eurocopter EC 135 of the State Border Guard Serviceis preparing to join and the Mi-8 helicopter of the Lithuanian Air Force and U.S. Hercules...aircraft are on standby.
 

Se även litauiska försvarets websida. Bilden nedan kommer därifrån. Man skriver bland annat följande:

To this moment, no objects related to the operation have been located on the sea surface. Mi-8 pilots confirmed that after inspecting this morning the location of an identified object located yesterday.

 

After the finding the missing An-2 on the seafloor in the evening of May 19 the LNS Šakiai and Kuršis, and the Eurocopter EC 135 continue searching for its two pilots.


Uppdatering 150521 kl.19.00


Det litauiska försvaret uppger nu att man antagligen har funnit en de två i An-2:ans besättning ombord i vraket. Det diskuteras vidare att bärga flygplanet, eventuellt med svensk hjälp. Läs mer här.
 

Uppdatering 150524

Litauiska flottan upphörde med yteftersöket efter de saknade piloterna den 21 maj. Arbetet med hjälp av s k sjöuggla fortsätter dock på havsbotten. Läs mer här.


Uppdatering 150527



Denna ovanstående film lades ut på youtube igår.
 


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: John

Publicerad 2015-05-18 22:57:10

En fruktansvärd tragedi!
Jag skulle själv åkt med till Kalipeda för att hämta hem en annan An2 men pga sjukdom i familjen blev jag tvungen att tacka nej och flyga reguljärt istället. Det beslutet räddade antagligen mitt liv.
Båda piloterna var otroligt skickliga, de har över 10000 timmar var på An2 och har flugit över hela värden, dessutom var de certifierade mekaniker.
Den ena piloten var en mycket nära vän. Han var en otroligt duktig pilot men var framför allt en otroligt fin medmänniska, hans hem stod alltid öppet när man var på besök i Klaipeda.
Mina tankar går till deras familjer.
Frågorna snurrar i huvudet, vad kan ha hänt, varför inget mayday?

Postat av: Simon

Publicerad 2015-05-18 23:13:07

Har svårt att tro att An-2.an skulle ha skjutits ner. Förutom att det med största sannolikhet skulle ha upptäckts av radaranläggningar i Sverige och på NATO-sidan så fanns det knappast nått ombord som skulle föranleda en sån drastisk åtgärd.

som du skriver så känns det konstigt att planera en så lång flygning över vatten i ett enmotorigt plan som stått så pass länge.

Det är måhända osannolikt men det har hänt förr att plan störtat i havet och sjunkit utan att lämna spår efter sig. Att det inte hittats några spår betyder ju inte att planet inte störtat.

Postat av: Kenneth Johansson

Publicerad 2017-05-18 11:08:49

Vad har hänt sedan dess? Har man bärgat flygplanet?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela