Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

SUAB:s Lockheed Electra SE-FGC

Publicerad 2015-03-28 19:37:00 i Allmänt, Flygföretagande, Kalla kriget,

Falconair Swedens Lockheed L-188 Electra SE-FGC på Arlanda vintern 1969/70. Bilden kommer från wikipedia och är tagen av Lars Söderström. Idag ska det handla om just SE-FGC och dess historik. Det var något speciellt med dess ägarförhållanden under tiden i Sverige...

Det malmöbaserade charterbolaget Falconair opererade sammanlagt tre Vickers Viscount och tre Lockheed Electra under det sena 60-talet. De senare bar de svenska registreringarna SE-FGA, SE-FGB och SE-FGC. Det är just SE-FGC som vi ska intressera oss för nu, för just denna Electra kom via ombud ägas av svenska staten. Från inlägget Crownair - och alla dessa affärer...

Den 4 december 1969 ferryflygs Lockheed L-188C Electra SE-FGC (tillverkningsnummer 1075) från Cambridge till Malmö/Bulltofta. Flygplanet införs samma månad på registret med Falconetten Två AB i Stockholm som ägare - det är den tredje Electran som charterbolaget Falconair Sweden AB ska ta i trafik. I samband med att det så görs några veckor senare överförs äganderätten till Crownair Swedish Ltd AB - som användare står Falconair i Malmö.

Falconair går i konkurs under sensommaren 1970 och SE-FGC hamnar i ett annat flygbolag: Sterling Airways AB Sweden blir ny "operator". Något år senare, i augusti 1971, noteras en ny ägare i registret: Svenska Utvecklings AB; Swedish National Development Co, Stockholm. Danska Sterling Airways lägger ner sitt svenska dotterbolag efter ett par år - den 13 mars 1973 avregistrerades SE-FGC och några dagar senare flygs planet till ny ägare i Miami.

 
Man måste undra lite vad Crownair/SUAB hade för tanke bakom ägandet av en Lockheed L-188 Electra? Michael Sanz berättar följande i sin bok "Linjeflyg - Från start till landning":

Ambitioner saknades inte hos Crownair. Företaget siktade stort och ville 1970 gärna överta konkursade Malmö-flygbolaget Falconairs tre Lockheed Electra. I samband med det projektet föreslogs även ett tekniskt samarbete med Linjeflyg. Det slutade med att staten övertog ett amerikanskt kontrakt på Electran SE-FGC, vilken uthyrdes till Svenska Sterling Airways. En smula pikant i sammanhanget är att ägarförhållandet till Electran mellan statliga Utvecklingsbolaget och dess dotterbolag Crownair faktiskt var oklart. Sterlings Electra gjorde emellanåt tjänst för Linjeflyg, främst permittentflygningar - förmedlade av Crownair.

Enligt utsago tröttnade Sterling, med VD Anders Helgstrand i spetsen, på "vårt lands luftfartsbyråkrati" och lade ner sitt svenska dotterbolag redan efter knappt två år. Tror att alla anställda fick därefter jobb i moderbolaget i Danmark. Förutom denna Lockheed Electra opererade Sterling Airways AB även med två Douglas DC-6B, SE-ENY och SE-ENZ.

 
Det kan vara lite intressant att följa ägarutvecklingen av Crownair över denna tid - bolaget ägdes av staten via SUAB sedan 1969. Saxat från riksdagen.se:
 

Crownair Swedish Ltd AB bildades år 1968 och övertogs i februari 1969 av det statliga företaget Svenska Utvecklingsaktiebolaget (SUAB). I samband med att aktiekapitalet fördubblades inträdde Linjeflyg AB i november 1971 som hälftendelägare i Crownair.
 

Med stöd av regeringens bemyndigande träffade chefen för försvars­departementet den 8 mars 1973 avtal med SUAB om förvärv för statens räkning av bolagets aktier i Crownair Swedish Ltd AB.
  
Gissar att SUAB:s flygengagemang i och med detta var ett avslutat kapitel och Electran SE-FGC avregistrerades fem dagar senare på grund av försäljning till USA. Jag tror att det finns ett klart samband här. Den 12 april 1973 köpte Crownair istället Ehrenström Flyg, men det är en annan historia...
 

 

Vad hände sedan med Electran? Jo, efter att under 70- och 80-talet använts av olika amerikanska bolag som till exempel Air Florida, Southeast Air och Zantop kom det till - konverterad till fraktflygplan - engelska Channel Express och blev G-OFRT i januari 1993. Sedermera skrotad i Coventry runt 2002/2003.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Per Byman

Publicerad 2017-01-31 17:22:24

Tack för intressant artikel! Gjorde min första flygning med FGA eller FGB sommaren 1969 från Arlanda till Alicante med två mellanlandningar på vägen (eftersom Falconair inte fick FGC förrän senare 1969 måste det varit någon av de två första). Har alltid haft för mig att det var en DC-6 vi flög med (jag var 4 år) men eftersom det var Falconair har jag genom dig fått reda på att det var en Electra. Tack!

Svar: Hej Per! Kul att du uppskattade texten. Bäst att påpeka att Falconair även hade tre Vickers Viscount. Kan ha varit med en av dessa också?
Lazerjesus

Postat av: Per Byman

Publicerad 2017-01-31 17:55:16

Nej, Viscounten är för liten. Och jag fick en riktig flashback av att se bilden - är helt säker på den trubbiga nosen och storleken. Min mormor flög med mig - det var hennes första flygning också (hon var 55).

Svar: Kul! Roligt att detta kunde framkalla sådana minnen :)
Lazerjesus

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela