Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Safirande 2005

Publicerad 2015-07-08 12:30:00 i Propulärkultur,

 
Nämnde i inlägget "Tre Saabjubilarer 2015" att det finns gammalt användbart material i bloggskafferiet, detta varvas med bilder tagna Bo Svedevall och Freddy Stenbom. Nåväl, så här skrev jag under rubriken "Safirande" i en artikel som publicerades i "Flygets Årsbok - I Luften 2007":

På söndagen den 20 november 2005 samlades ett antal Safir-entusiaster med åtta stycken Saab 91 på Saab-fältet hos Linköpings flygklubb (LFK) - exakt 60 år sedan Olle Hagermark för första gången flög med prototypen, just på Saab-fältet. Alla fem versionerna av Saab Safir fanns representerade.

Två svensktregistrerade 91A var bland de första på plats. SE-AUR, tillverkad 1946 - men inte levererad till beställaren Uno Ranch förrän året efter. Han väntade för att få flygplanet med den starkare Gipsy-motorn. Denna Safir är den äldsta luftvärdiga av typen, den tredje serietillverkade eller nummer fyra om man räknar med prototypen. SE-BNN flögs av Benni Òlafsson och Botte Svensson från Västerås. Planet har ett förflutet i Holland, Belgien och Danmark och kom tillbaka i svensk ägo 1988.

 
Denna historiska Safir-samling tillkom efter ett initiativ från Svensk Flyghistorisk Förening (SFF). Inne i Linköpings flygklubbs lokaler bjöds det sedan på en för dagen speciellt bakad Safir-tårta. Ett litet diplom delades även ut...

 
Sture Bjelkåker (LFK), Bo Svedevall (LFK och FCFK) och Fredric Lagerquist (SFF) hälsade alla välkomna. Bertil Gerhardt drog sedan upp riktlinjerna för formationen.

 
Planen och piloterna var:
 
Saab 91A SE-AUR (91103), tillverkad 1946, flögs av Filip Gerhardt. Detta är den äldsta idag bevarade Safiren, fortfarande i orginalskick! Planet ägs av Luftvartsverket (donerad av Uno Ranch) men brukas av Aeroseum på Säve.

 
Saab 91A SE-BNN (91130), tillverkad 1947, flögs av Benedikt Ólafsson. Planet ägs av Håkan Wijkander och importerades tillbaka till Sverige i slutet på 80-talet. Innan dess var det registrerat SE-BNN, PH-UEB, OO-HUG, OO-MUG och OY-DBT.

 
Saab 91B SE-KYF (91249), tillverkad 1953, flögs av Pär Wolff. Detta är en av Flygvapnets Sk 50B, nummer 50037. Detta exemplar användes vid Krigsflygskolan F 5 mellan 1953 och 1972 som F 5-37. Därefter kodad F 21-77. Sedan 1993 civilregistrerad och tillhör Wapnö flygklubb, Halmstad. 

Saab 91B SE-KUB (91275), också tillverkad 1953, flögs av Michael Åström. Även detta är en av Flygvapnets gamla Sk 50B och hade FV-nr 50066. Efter att ha flugits på Ljungbyhed som F 5-66 kom denna Safir till Såtenäs 1972 och blev där F 7-82. Sedan 1990 civil och ägs av F 3 Veteranflygklubb i Linköping.

 
Saab 91B-2 SE-CAB (91334), tillverkades 1957 och flugen av Hans Bergenfors. Denna Safir levererades till norska flygvapnet med nummer 57334. 1982 erhöll Föreningen Veteranflyg i Norrköping planet i gåva från Norge. SE-CAB är fortfarande i deras ägo.

Saab 91D SE-IRN (91369), tillverkad 1959, flögs av Bertil Gerhardt. Denna maskin gjorde tjänst hos holländska Rijksluchvaartshool som PH-RLC fram till 1980. Ägd av Flygsällskapet Skånesafir och baserad Eslöv sedan den registrerades som SE-IRN 1985.

 
Saab 91C SE-KYG (91396) tillverkades 1960, flögs av Olle Jensen. Levererades ny till Flygvapnet som Sk 50C, FV-nr 50081. Kodad F 5-81, F 4-81 och -72 innan den blev SE-KYG 1993. Ägd sedan dess av Wapnö flygklubb i Halmstad.

Saab 91C SE-LAZ (91407), tillverkad 1960 och flögs av Bo Ahremark. Även denna är en Sk 50C och hade tidigare FV-nr 50092. Denna Safir ägs av FC flygklubb sedan 1993 och är hemmahörande i Linköping.

 
Formationen, eller Safir-kakan (tårtan var vid det här laget uppäten), fotograferades av Freddy Stenbom från dennes Cherokee Six. Efter formering över Roxen kom man in över Malmen, gjorde en sväng över Linköping och avslutade över Saab-fältet. Detta företag tog cirka en halvtimme i anspråk och bör fått en och annan Linköpingsbo att höja blicken vid lunchtid, denna kulna och lätt bistra novembersöndag. Safirandet lyser trots det ljust i minnet, mycket tack vare allas engagemang. Safir-folk är en samling riktiga entusiaster som inte gärna missar ett sådant här tillfälle. 

Safirandet 2005 renderade även i en halvsida i Aeroplane Monthly i början på året därpå.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Trygve

Publicerad 2015-07-08 15:18:06

Sånn jeg har forstått det så skal det være en Safir samling i Linköping 22 aug. Stemmer dette?

Postat av: F

Publicerad 2015-07-08 19:01:33

Det stämmer, Trygve - Safir/MFI fly in och födelsedagsfirande för Saab 17, Saab 35 och Saab 91 :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela