Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 43

Publicerad 2014-09-02 16:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Den 26 augusti 2014 publicerades en artikel i en annonsbilaga till Dagens Industri där Swedavias VD Torborg Chetkovich intervjuas. Med andra ord, detta är något som Swedavia betalat för, antagligen efter något konsultföretags rekomendation. Månne är det ett tecken på en slags desperation i Brommadebattens skugga?

Tidigt i artikeln - se hela här - nämns statens avkastningskrav på Swedavia...

 
"Svenska staten beslutar om" står det. Men hur är det med den saken egentligen? Det är lindrigt sagt märkligt att finna ut att de där nio (9) procenten är något som Swedavia har föreslagit snarare än staten beslutat. Följande är saxat ur ett dokument där det visar sig att det är Swedavia som väljer nio procent som avkastningskrav - inte staten!

 
Hela dokumentet finns här. Det har tidigare varit hemligt men har begärts ut, detta har beviljats och därför är vissa partier överstrukna. Man noterar att det inte finns något diarienummer, vad anledningen till avsaknaden av ett dylikt kan man ju undra lite smått över...

Swedavia är i praktiken ett monopolföretag - allra helst vad det gäller flygplatser i Stockholmsområdet - och såsom verkande i ett luddigt gränsland mellan statligt verk och statligt bolag, har man rätt stora tankar om sig själv. Man har ett rätt omfattande Code of Conduct-dokument för sina leverantörer. I inledningen står det bland annat:

Det är en självklarhet att vi följer lagar, förordningar, internationella konventioner, avtal och överenskommelser som berör vår verksamhet.
 
Swedavia påstår att man själv står för denna Code of Conduct, men detta är inte med sanningen överenstämmande. Apropå "lagar, förordningar, internationella konventioner, avtal och överenskommelser"  kan vi dessutom fråga oss hur Swedavia till exempel hanterar lagen om marktjänst på flygplatser, hur man följer Chicagokonventionen och ICAO:s Economics Manual som reglerar avgifter på flygplatser och så vidare. Det här är saker som man säger sig följa men i realiteten fullständigt struntar i. Hur Swedavia har behandlat allmän- och affärsflyget på Bromma är bevis nog.

"Högtflygande målsättningar" snackas det om i rubriken till annonsartikeln högst upp i detta inlägg. Hå hå jaja, moraliskt sätt har Swedavia snarare istället grävt ner sig långt under Bromma flygplats kontaminerade lermassor.

Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1! Återigen är detta faktum tydliggjort.

Innan vi slutar för idag så ska det naturligtvis påpekas att Malmö Aviation inte längre eftersträvar att vara först ut med Bombardier CS 300/CS 100, utan man önskar omförhandla leveranspositionerna. Denna nyhet dök upp i slutet av förra veckan och lite tidigare hade det tillkännagetts att Stockholms stad vill ta bort bullertaket för flygplatser i Stockholm (läs Bromma). Relaterat eller ej? Tja, vad ska man tro...


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Viggen

Publicerad 2014-09-02 16:46:56

Jo jag kan förstå Malmö Aviation.

Bombardier har haft mycket problem med de nya
Cseries-planen. Prototyperna har fortfarande flygförbud efter det att ett av dem råkade ut för
motorproblem i somras.

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-02 21:16:51

Man kan inse att Mavia fått kalla fötter, men att förstå Braathen? Nä, ingen medkänsla ska utdelas åt det hållet i detta fallet!

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-09-02 23:08:05

Kanske inte helt exakt på just denna artikels ämne men ändå väldigt aktuellt med tanke på flygfältsläget i Stockholm:


Svar från SD om flygplatser
Svaret sändes till BFK efter en mejlad fråga i ämnet.

"Sverigedemokraterna har uppmärksammat frågan om allmänflygets situation i Stockholmsområdet.

Under senare tid har vi bland annat sett att sommaren 2012 avvecklades Barkaby flygfält. Icke-kommersiellt allmänflyg försvann från Bromma den 31 december 2012 med hänvisning brist på flygplatskapacitet.

Därmed saknar bland andra flygklubbar hemvist. Behovet av ett eller två flygfält för icke-kommersiellt allmänflyg i Stockholmsområdet är tydligt.
Sverigedemokraterna vill hjälpa till här.

Besked om exakt hur och var behöver nog anstå till dess att vi har tagit våra platser i Stadshus och Landstingshus efter valet den 14 september - och då mer i detalj har möjlighet att sätta oss in i olika förutsättningar."



Ytterligare svar från SD i ett till mejl

"hej!

Vi i SD Stockholms län och stad är starkt för ett allmänflyg och emot alla vidare nedläggningar av alla typer av flygplatser. Däremot har vi inte hunnit titta på ett nytt flygfält för allmänflyget (privatflyget).
Men vi är starkt positiva till det.

Har du någon utredning om möjligheter i Stockholms området så kan du gärna skicka det till oss.



Robert Stenkvist
[email protected]

Postat av: F

Publicerad 2014-09-03 07:13:11

Saxar en kommentar från Bromma Stockholm flygplats facebooksida:

Swedavia, om man ska följa era direktiv om marktjänster så har kostnaden för en flygning med ett lätt affärsflygplan mellan Landvetter och Bromma ökat med 1246% på 3 år? Tycker ni själva att ni skapar flygplatser som är attraktiva för det lätta affärsflyget i Stockholm och Sverige?

Ännu ett påtagligt exempel på ett totalt systemhaveri inom svenskt flyg. Läs gärna hela diskussionen här:
https://www.facebook.com/BrommaAirport/posts/837992329552321

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela