The Battle Of Bromma - 18
Ett mycket bättre scenario än 2,2 miljarder för ett mini-Arlanda inom synhåll från Stadshusets torn är att staten låter Swedavia köpa den utomordentliga tågoperatören A-Train AB som driver Arlanda Express. Det build-transfer-operate-avtal som ligger bakom de mycket höga biljettpriserna blir då ett statligt internavtal som kan läggas direkt i pappersåtervinningen. Genom drastisk prissänkning kan tågresandet mer än fördubblas och koldioxidtaket, om det nu återkommer, klaras under mycket lång tid. Bromma kan därmed återställas till att vara en flygplats för den del av inrikestrafiken som värdesätter flygplatsens läge och för allmänflyget som ju saknar alternativ.
Som Trafikverket hävdar i sin prognos (TRV 2013:107) bör nivån inte överstiga 2,5 miljoner passagerare 2030 vilket kan klaras med minskade bullerstörningar. Om utvecklingen i stället följer Swedavias väg får den nu av trögt före drabbade motståndsgruppen (www.stoppabrommaflyget.nu) och andra kritiker så mycket vatten på sina kvarnar att flygplatsen troligen läggs ner i förtid och Swedavias 2,2 miljarder i praktiken blir värdelösa.
Texten är författad av Arne Karyd, tidigare utredare vid Luftfartsverket, Luftfartsstyrelsen och Trafikverket, men även pilot och miljöpartist. Läs den, dela den!