Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 16

Publicerad 2014-01-15 23:32:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

   
Det kom ett upprop från Niclas Blåbäck som är engagerad i kampanjen för att rädda kvar allmänflyget på Bromma flygplats.

Vänner,
     
Denna tid är väldigt kritisk för oss. Låt mig berätta varför:
 
1.       Uppklassningen av Bromma till Bankod 3C har ännu inte vunnit laga kraft. Swedavias och Transportstyrelsens pressreleaser indikerar dock att det nu är bara för dem att tuta och köra. Hur som helst, beslutet är överklagat av ett tvåsiffrigt antal organisationer och enskilda personer, vilket har nämnts tidigare. Om ett beslut överklagas, så har det inte vunnit laga kraft än.
 
2.       Swedavia och Transportstyrelsen försökte sig på en fuling och släppte beslutet strax innan jul. Detta görs ofta av kommuner och instanser när man vill slippa överklaganden. Man hoppas helt enkelt på att folk är borta på semester, och sen kan man säga att ”tåget redan har lämnat stationen” när människor kommer tillbaka.
 
3.       Det som är viktigt för oss nu är att denna fråga syns på MÅNGA ställen. Vi kan inte låta politiker och korrupta tjänstemän (tänker mest på banden mellan Swedavia och Transportstyrelsen) få fullständigt fritt spelrum.
 
4.       Det är valår. Detta är en nagel i ögat som ingen politiker vill ha. Flygplatser är av någon anledning "fula", är lite politiskt inkorrekta faciliteter, och man tenderar till att ”soppa det under mattan”.
   
Således är det dags att visa vårt missnöje. Det är dags att ringa upp politiker, att maila, att skicka brev.

Vi svenskar har en unik möjlighet att nå ut till politiker och beslutsfattare. Tyvärr är många av oss väldigt dåliga på att utnyttja denna möjlighet, och jag själv har varit dålig på det genom åren. Det är lite ”osvenskt” att säga vad man tycker, framförallt till en politiker. Nu är det dags att släppa det! Nu är det dags att tala ut och säga att detta beteende inte är acceptabelt. Vi ska helt enkelt göra detta till en valfråga! Det har inte gjort tillräckligt ont att misshandla brukare av lufthavet i Stockholmsområdet. Nu är det dags att det börjar göra ont.
 
Nedanstående politiker är ytterst ansvariga för vad som händer på Bromma. Kontakta dom och säg vad du tycker!!


Peter Norman
Finansmarknadsminister

Johanna Lybeck Lilja, Statssekreterare
Telefon 08-405 80 73
e-post till Johanna Lybeck Lilja, via registrator

Erik Thedéen, Statssekreterare
Telefon 08-405 30 25
e-post till Erik Thedéen, via registrator
  
Info: Peter Norman är ytterst ansvarig för projektet Swedavia.


Catharina Elmsäter-Svärd
Infrastrukturminister

Ingela Bendrot, Statssekreterare
Telefon 08-405 10 00
e-post till Ingela Bendrot, via registrator

Info: Catharina är väl medveten om situationen på Bromma, men inte agerat för att lösa situationen.


Sten Nordin
Finansborgarråd Stockholm
Ordförande Kommunstyrelsen, gruppledare
[email protected]
08 508 29 135
 
Info: Sten är väl medveten om situationen på Bromma. Dessvärre har Swedavia tutat i Sten att lätt GA-flyg ska bära en ”tönt-hobby-stämpel”. Man kan ställa sig frågan vad Swedavia har för avsikt med att göra en sådan utmålning?


Ulla Hamilton
Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd/vice gruppledare Stockholm
[email protected]
08 508 29 130
 
Info: Ulla är också väl medveten om situationen. Har utåt agerat ganska neutral, men i det dålda agerat väldigt mycket till Swedavias fördel. Enligt ryktet har Ulla uttryckt orden ”Allmänflyg på Bromma – över min döda kropp”.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Draken

Publicerad 2014-01-16 00:54:32

Twitter och övriga sociala medier är också
bra ställen att ställa politiker mot väggen på.

På dessa ställen så är det fler som ser meddelandet
och kan sprida meddelandet vidare, medan ett mail läses av kanske 1-2 personer utöver
avsändaren.

Peter Norman/Finansdepartementet: @FinansdepSv
C. Elmsäter-Svärd @elmsatersvard
Nordin och Hamilton finns på @ModeratSthlm

Postat av: Wittgren

Publicerad 2014-01-16 05:44:46

Flyg till Bromma... innan det är för sent!

Hela Sveriges allmänflyg piloter borde göra gemensam sak och flyga gemensamt till Bromma en lördag under våren 2014.

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-01-16 11:05:47

Appropå tidningar så har väl Dagens Industri följt med lite i rapporteringen, har dock inte minnet uppdaterat om det enbart varit just "rapporterng" om läget eller om det inblandats någon åsikt i det hela. Rimligtvis borde väl affärsmän som flyger eget eller hyr kunna ha en åsikt som kan basuneras ut. Skulle Di ha en åsikt i frågan som lutar sig mot stadshuset, TrV och Swedavia eller skulle journalister och krönikörer stötta affärslivet genom att skriva hur det förhåller sig med dribblandet och det negativa utfallet för GA, affärsflyg inkluderat?

Postat av: Niclas Perjans

Publicerad 2014-01-17 09:35:57

Kalla fakta och Uppdrag granskning, vad krävs för att dessa skall gräva i "skiten"

Så fort TV-media granskar så brukar det hända saker.

Postat av: F

Publicerad 2014-01-17 14:04:07

Från en artikel som publicerades igår:

"Bombardier has delayed the entry into service of the 110-seat CS100 to the second half of 2015, with the 135-seat CS300 following six months later.

The CSeries schedule change means first delivery could be up to 15 months beyond the latest schedule, and up to two years later than the original plan to have CS100 service entry at the end of 2013."

Se http://www.flightglobal.com/news/articles/bombardier-delays-cseries-service-entry-394921/

Bombardiers certifieringsarbete drar ut på tiden och att sådana här jobb tar mycket längre tid än planerat är snarare regel än undantag. Skulle inte vara förvånad om vi om ett års tid på nytt får läsa att service entry är framflyttat ytterligare. Frågan är om inte flera bolag som beställt CS100/CS300 då tröttnar och drar tillbaka sina order? Vad gör det med projektet? Jo fördyrar, och det kanske i en sådan omfattning att Bombardier stoppar tillverkningen?

Detta sagt med tanke på att hela tanken på det "nya Bromma" med Swedavia/Malmö Aviation (Braathen) i knät på varandra går ut på att detta "frälsande flygplan" levereras. Detta, samt en tro på att det ska hålla 86 db när den fullastad spättar på från Brommas korta bana - känns det inte som hela upplägget är väldigt osäkert??

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela