The Battle Of Bromma - 22
Det är en intressant tid vi befinner oss i. Grannar runt om Bromma flygplats börjar inse vad det är som pågår och debatten om utklassningen av flygplatsen för att ta emot större flygplan har nu även nått riksdagsdagen. Samtidigt pågår en mängd aktiviteter som jag inte kan skriva om här då jag vet att Swedavia läser vartenda ord vi skriver (Swedavia, ni är så välkomna så. Allt vi gör är att berätta sanningen - lagligt och framförallt demokratiskt. Ta och fundera på om ert agerande är i linje med det?).
Det är återigen dags att kontakta politiker för att säga vad vi tycker! Detta är JÄTTEVIKTIGT! Det sista ni nu ska tro är att ”jag inte kan förändra”. FEL – det är precis det Du kan! Och det är Din rättighet – så snälla, gör det! Vi ber er nu att kontakta berörda politiker och framföra nedanstående punkter; via mail, telefon eller besök – vad än ni behagar. Det är jätteviktigt att göra detta nu – och detta även om ni har gjort så redan tidigare! I länken nedan finner ni kontakter till berörda politiker samt argument i punktformat.
Peter Norman
Finansmarknadsminister
Johanna Lybeck Lilja, Statssekreterare
Telefon 08-405 80 73
e-post till Johanna Lybeck Lilja, via registrator
Erik Thedéen, Statssekreterare
Telefon 08-405 30 25
e-post till Erik Thedéen, via registrator
Förslag på argument på Peter:
- Swedavia bör naturligtvis drivas som ett lönsamt företag, men sättet detta görs på just nu är destruktivt för hela flygbranchen. Mindre flygföretag och verksamheter kastas ut till förmån för lokaler och affärsytor, vilket strider mot till exempel riksintresset för flygplatser. Detta får i sin tur flera negativa konsekvenser för flygbranchen i sin helhet i landet.
- I en marknadsekonomi så väljer kunder sina leverantörer. I fallet Swedavia så har man totalt monopol (framförallt i storstadsregionerna), och Swedavia väljer bort kunder som ger mindre avkastning. Detta får en förödande konsekvens, då många mindre företag är beroende av tillgängligheten på Swedavias flygplatser.
Catharina Elmsäter-Svärd
Infrastrukturminister
Ingela Bendrot, Statssekreterare
Telefon 08-405 10 00
e-post till Ingela Bendrot, via registrator
Förslag på argument på Catharina:
- Tillgängligheten i Stockholm har försämrats under senare tid. Det lätta flyget är inte längre välkommet och några alternativ finns inte. Det är ungefär som att jämföra det med att enbart tunga lastbilar får köra på Stockholms gator – mindre bilar är inte välkommna.
- Det lätta flyget används, tvärt emot vad Swedavia hävdar, av företagare som är beroende av snabba och smidiga transporter.
- Den omdaning som görs på Bromma flygplats nu hotar att stänga ner flygplatsen för gott. Att hålla saker och ting hemliga bara för att man inte har torrt på fötterna var det gäller flygsäkerheten, är inte direkt något som kommer göra att opinionen om flygplatsen hålls positiv.
- Företagare som använder eget – eller t ex via klubb ägt – mindre flygplan i tjänsten ska i princip ha samma förutsättningar för detta var man än bor i landet. I Stockholm har man tack vare Swedavia agerande på Bromma inte längre några förutsättningar i överhuvudtaget.
Sten Nordin
Finansborgarråd Stockholm
Ordförande Kommunstyrelsen, gruppledare
[email protected]
08 508 29 135
Ulla Hamilton
Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd/vice gruppledare Stockholm
[email protected]
08 508 29 130
Förslag på argument på Sten och Ulla:
- Vi frågar oss om Finansborgarrådet och Trafikborgarrådet egentligen vill ha kvar Bromma flygplats? På det sättet som flygplatsen drivs av Swedavia så riskerar man att flygplatsen stängs ner långt före år 2038. Opinionen för att ha kvar Bromma flygplats med ett blandat trafikslag är starkt, däremot har ni inte opinionen med er vad det gäller att bygga om flygplatsen till en storflygplats.
- Företag i regionen får sänkt konkurrenskraft i jämförelse med utlänska företag. Möjligheten att snabbt flyga mellan olika destionationer finns i varenda europeisk huvudstad. Stockholm är tyvärr konstaterat den enda huvudstaden i Europa, från öst till väst, som inte har någon asfalterad flygplats för lätt flyg inom 30 km från city.
- Miljö- och säkerhetsaspekter mörkas av Swedavia och Transportstyrelsen. Denna behandling av Stockholmarna är under all kritik, och tyvärr är den destruktiv för flygplatsens fortlevnad – folk börjar ifrågasätta vad det är som man försöker dölja?
·
Bild: Åke Åstrand.