Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 22

Publicerad 2014-02-14 21:21:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Stockholms Stadshus. Bild: Yanan Li.
 
Niclas Blåbäck har återigen något viktigt att puffa för gällande Bromma flygplats. Jag hoppas att ni hörsammar denna vädjan och hjälper till...

Det är en intressant tid vi befinner oss i. Grannar runt om Bromma flygplats börjar inse vad det är som pågår och debatten om utklassningen av flygplatsen för att ta emot större flygplan har nu även nått riksdagsdagen. Samtidigt pågår en mängd aktiviteter som jag inte kan skriva om här då jag vet att Swedavia läser vartenda ord vi skriver (Swedavia, ni är så välkomna så. Allt vi gör är att berätta sanningen - lagligt och framförallt demokratiskt. Ta och fundera på om ert agerande är i linje med det?).
    
Det är återigen dags att kontakta politiker för att säga vad vi tycker! Detta är JÄTTEVIKTIGT! Det sista ni nu ska tro är att ”jag inte kan förändra”. FEL – det är precis det Du kan! Och det är Din rättighet – så snälla, gör det! Vi ber er nu att kontakta berörda politiker och framföra nedanstående punkter; via mail, telefon eller besök – vad än ni behagar. Det är jätteviktigt att göra detta nu – och detta även om ni har gjort så redan tidigare! I länken nedan finner ni kontakter till berörda politiker samt argument i punktformat.
 

Peter Norman
Finansmarknadsminister
  
Johanna Lybeck Lilja, Statssekreterare
Telefon 08-405 80 73
e-post till Johanna Lybeck Lilja, via registrator

Erik Thedéen, Statssekreterare
Telefon 08-405 30 25
e-post till Erik Thedéen, via registrator
  
Förslag på argument på Peter:

   
  •  Swedavia bör naturligtvis drivas som ett lönsamt företag, men sättet detta görs på just nu är destruktivt för hela flygbranchen. Mindre flygföretag och verksamheter kastas ut till förmån för lokaler och affärsytor, vilket strider mot till exempel riksintresset för flygplatser. Detta får i sin tur flera negativa konsekvenser för flygbranchen i sin helhet i landet.

  • I en marknadsekonomi så väljer kunder sina leverantörer. I fallet Swedavia så har man totalt monopol (framförallt i storstadsregionerna), och Swedavia väljer bort kunder som ger mindre avkastning. Detta får en förödande konsekvens, då många mindre företag är beroende av tillgängligheten på Swedavias flygplatser.


Catharina Elmsäter-Svärd
Infrastrukturminister

 
Ingela Bendrot, Statssekreterare
Telefon 08-405 10 00
e-post till Ingela Bendrot, via registrator
  
Förslag på argument på Catharina:
 

  • Tillgängligheten i Stockholm har försämrats under senare tid. Det lätta flyget är inte längre välkommet och några alternativ finns inte. Det är ungefär som att jämföra det med att enbart tunga lastbilar får köra på Stockholms gator – mindre bilar är inte välkommna.

  • Det lätta flyget används, tvärt emot vad Swedavia hävdar, av företagare som är beroende av snabba och smidiga transporter.

  • Den omdaning som görs på Bromma flygplats nu hotar att stänga ner flygplatsen för gott. Att hålla saker och ting hemliga bara för att man inte har torrt på fötterna var det gäller flygsäkerheten, är inte direkt något som kommer göra att opinionen om flygplatsen hålls positiv.

  • Företagare som använder eget – eller t ex via klubb ägt – mindre flygplan i tjänsten ska i princip ha samma förutsättningar för detta var man än bor i landet. I Stockholm har man tack vare Swedavia agerande på Bromma inte längre några förutsättningar i överhuvudtaget.

     

Sten Nordin
Finansborgarråd Stockholm
Ordförande Kommunstyrelsen, gruppledare
[email protected]
08 508 29 135
     
Ulla Hamilton
Trafik- och arbetsmarknadsborgarråd/vice gruppledare Stockholm
[email protected]
08 508 29 130
  
Förslag på argument på Sten och Ulla:

 

  • Vi frågar oss om Finansborgarrådet och Trafikborgarrådet egentligen vill ha kvar Bromma flygplats? På det sättet som flygplatsen drivs av Swedavia  så riskerar man att flygplatsen stängs ner långt före år 2038. Opinionen för att ha kvar Bromma flygplats med ett blandat trafikslag är starkt, däremot har ni inte opinionen med er vad det gäller att bygga om flygplatsen till en storflygplats.
       
  • Företag i regionen får sänkt konkurrenskraft i jämförelse med utlänska företag. Möjligheten att snabbt flyga mellan olika destionationer finns i varenda europeisk huvudstad. Stockholm är tyvärr konstaterat den enda huvudstaden i Europa, från öst till väst, som inte har någon asfalterad flygplats för lätt flyg inom 30 km från city.
       
  •  Miljö- och säkerhetsaspekter mörkas av Swedavia och Transportstyrelsen. Denna behandling av Stockholmarna är under all kritik, och tyvärr är den destruktiv för flygplatsens fortlevnad – folk börjar ifrågasätta vad det är som man försöker dölja?

· 


Bild: Åke Åstrand.

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2014-02-15 10:39:30

Mycket bra Niclas mfl !
Ska försöka få några flygklubbskompisar här i Götet att oxå skicka majl enligt förslagen.
Sen vill jag återigen påtala möjligheten att göra pilot-insamling riket runt för att bekosta advokat & driva ärendet rättsligt : Om en sån här sak drivs igenom i hufvudstaden så är det bara början av vad som kan spridas landet över.
Jag tror att fler än mig gärna slantar upp en flygtimme (OK, beroende på motorstorlek ;-)!) för att bekosta advokat med/mot Staten/Swedavia.

Med Bästa Hälsningar från Göteborg !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela