Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bananhelikopter över New York och svenska vatten

Publicerad 2014-02-12 12:48:00 i Allmänt, Kalla kriget,



Här kommer tre bilder på en och samma helikopter i olika faser i sin karriär. Ovan ser vi N10101, en Vertol 44B i passagerartrafik hos New York Airways (NYA) under slutet av 50- eller tidiga 60-talet. Helikoptern byggdes 1958 och bar tillverkningsnummer 528, N10101 var en av åtta av denna typ hos NYA.

Under 1957 hade Marinen lagt sin första order på Vertol 44A, totalt beställdes nio stycken och dessa levererades under 1958-60. Här i Sverige kom typen få den militära beteckningen Hkp 1 och användas för många olika uppdrag, till exempel olika transporter, räddningsuppdrag, ubåtsjakt och minsvepning. I folkmun blev den tämligen omgående döpt till "Bananen". Marinens Hkp 1 tillfördes förbanden 1.helikopterdivisionen (Bromma, senare Berga) och 2.helikopterdivisionen (Torslanda, senare Säve). 

I samband med den kommande introduktionen av en ny tung helikopter i försvaret - denna gång Flygvapnet - kom två stycken Vertol 44B hyras från NYA från och med oktober 1962. Dessa användes under nästan två år av F 8 då dessa inköptes av Marinen, tillsammans med ytterligare tre av samma typ från Boeing (som 1960 hade köpt upp Vertol och därefter benämnts Boeing Vertol). De tre var inbyten från NYA som hade tagit leverans av nya Boeing Vertol 107.

Marinens HKP 1 med nummer 01010 fångad av Ulf Nylöf utanför Ostermans Aero på Bromma i mitten av 60-talet.  

Av de fem Vertol 44B som Marinförvaltningen inköpte begagnade kom två att iordningställas av Ostermans Aero på Bromma - övriga tre, inkluderat de som tidigare som kort opererats av Flygvapnet - kom att bli reservdelsföråd. De två "nya" HKP 1 var före detta N10101 och N10103 som fick de nya identiteterna 01010 respektive 01011 och levererades till Marinen i maj 1965. Förutom de stora vita sifforna "10" och "11"  kan man skilja dessa från de tidigare levererade Vertol 44A på fönsterarrangemanget.

Just 01010 lär först ha tilldelats 1.helikopterdivisionen, men av allt att döma kom helikoptern nästan uteslutande tillhöra 2.helikopterdivisionen under sin relativt korta tjänstgöringsperiod. Redan i december 1970 var det slutfluget för 01010. Den sista flygningen med Marinens Vertol 44 skedde på senhösten 1972, typen ersattes av Kawasaki KV-107/II, HKP 4C.

Slutligen ett par länkar till blogginlägg som lite berör 2.helikopterdivsionens huvudsakliga opererationsområde; västkusten, främst med tanke på ubåtsjakt under denna tid. Först och främst  Skippers Under ytan - Del 5 - Västkusten 1966 men även mitt egna Målgång - 5.

Tillägg: Utöver dessa titta gärna på Fotoavd tackar för 1962 (3,15 in i det inbäddade klippet). Sedan tycker jag att ni kollar in detta inlägg hos Björns modeller apropå uttrycket "bananhelikopter"...

Nedan ser vi 01010 under ubåtsjakt, bilden är från SFF arkiv.


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela