The Battle Of Bromma - 40
I sammanhanget kan det vara värt att påpeka att Bromma vid denna tid huserade i runda slängar 150 allmänflygplan, kanske till och med fler. Uppskattningsvis fanns det då på Tullinge cirka 30 allmänflygplan, på Barkarby ett 40-tal och på Skå-Edeby cirka 30. Hur många flygplan fanns det baserade på Tullinge respektive Barkarby när beskedet kom att dessa flygplatser skulle läggas ner och bebyggas? Sammantaget fanns det då i stockholmsområdet över 300 allmänflygplan, cirka en fjärdedel av hela landets antal.
Det är inget snack om att Bromma behövs för allmän- och affärsflyget. Faktum var ju att just allmän- och affärsflygets behov räddade Bromma flygplats från nedläggning på 80- och 90-talet. Något som man kan ha i bakhuvudet när man läser denna artikel...
Som sagt: Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1! Man blir bara mer och mer övertygad om detta. Devisen kan nog göra sig bra på en Print on demand t-shirt. Någon som är sugen?