Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 40

Publicerad 2014-08-10 20:40:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Denna artikel var införd i Flyghorisont 3/1984, även på den tiden talades det som synes om "nya Bromma". Det är bara att jämföra - vad gällde och vad gäller nu.

I sammanhanget kan det vara värt att påpeka att Bromma vid denna tid huserade i runda slängar 150 allmänflygplan, kanske till och med fler. Uppskattningsvis fanns det då på Tullinge cirka 30 allmänflygplan, på Barkarby ett 40-tal och på Skå-Edeby cirka 30. Hur många flygplan fanns det baserade på Tullinge respektive Barkarby när beskedet kom att dessa flygplatser skulle läggas ner och bebyggas? Sammantaget fanns det då i stockholmsområdet över 300 allmänflygplan, cirka en fjärdedel av hela landets antal.

Det är inget snack om att Bromma behövs för allmän- och affärsflyget. Faktum var ju att just allmän- och affärsflygets behov räddade Bromma flygplats från nedläggning på 80- och 90-talet. Något som man kan ha i bakhuvudet när man läser denna artikel...

Som sagt: Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1!  Man blir bara mer och mer övertygad om detta. Devisen kan nog göra sig bra på en Print on demand t-shirt. Någon som är sugen?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2014-08-11 13:33:56

Ta med fikabröd? En hel kasse, vilka hänger på? Låter som rena paradiset när man läser texten.

Postat av: F

Publicerad 2014-08-11 18:45:09

Som natt o dag, fast samma flygplats (åtminstone geografiskt). Sedan tror jag nog att de som är i tornet fortfarande uppskattar att få fika av allmänflygare...om de nu kan landa och sedan komma upp i tornet. Undrar dock hur mycket man få lägga på i pris på den där vetelängden...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela