Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Cavalier 2000 I-BILL

Publicerad 2014-08-13 08:00:00 i Mustang,



Bloggen hyser ju en viss förkärlek för Mustang och gärna då i formen av en Cavalier-modifierad sådan. Här kommer några bilder på Cavalier 2000 med den italienska registreringen I-BILL.



1967-68 modiferades flygplanet av Cavalier Aircraft Corp. i Saratosa, Florida, och köptes det av den italienske glassfabrikanten Ditta Billi. Som N6851 ferrades planet till Turin via Shannon i december 1968 och upptogs på det italienska registret på våren året efter.

Billi lät efter några år måla om I-BILL i knallgult med tunna svarta stripes. Den blev så gul och fin att man kan ju nästan tro att det rör sig om en måldragare från Svensk Flygtjänst...
 


I början av 1977 såldes I-BILL till Ormond Haydon-Baillie, en kanadensisk stridflygare boende i UK med en fabless för lite - ska vi säga; annorlunda flygmaskiner. Sedan tidigare ägde "The Black Knight", som var hans airshow act, en svart Lockheed T-33 och en Hawker Sea Fury.



Tyvärr blev tiden med den gula I-BILL inte särskilt långvarig. Redan den 3 juli 1977 havererade Haydon-Baillie med planet vid Mainz-Finthen i Västtyskland under avancerad flygning. Han och medpassageraren omkom. Veckan efter skulle Mustangen få en warbird-paint - som det stod i ett gammalt inlägg på FlyPast-forum: 

No it wasn't painted at the time of the crash. Dornier were going to do the paintjob for free during the following week but Ormond decided to drop in on the celebrations at the USAF base 1st.
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Sus

Publicerad 2014-08-13 08:10:58

Vilken trevlig och annorlunda blogg du har! :) Gillar den! :)

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-08-14 10:28:34

Allt klär en skönhet! Hade inte även Chuck Yeager en gul Musse, Ol´ Yeller?
Hade ju varit maffigt om även Flygtjänst...

Postat av: F

Publicerad 2014-08-14 10:34:14

Stämmer mycket bra det, Henry :) Tyvärr är filmklippet borta nu, men jag skrev om Ole Yeller i detta inlägget:

http://lae.blogg.se/2012/november/mer-hoovercraft.html

Postat av: Trygve

Publicerad 2014-08-14 13:18:06

Giorgio Billi fikk flyet levert fra Sarasota av Gerald "Jerry" Tyler som var Cavalier's General Manager. Mener å huske at han var kanadier som hadde flydd Lancaster e.l. under krigen. Men var ikke Haydon-Baillie engelsk? Mener slekten er fra Nottinghamshire.

Fant en side som tar for seg showet og ulykken med I-BILL. Lenker til en som har skrevet litt detaljert om den dagen:
http://barbadosfreepress.wordpress.com/2007/01/19/remembering-ormond-haydon-baillie-as-good-a-pilot-as-there-ever-was/#comment-1316855

Noen år tidligere hadde flyet gått over på ryggen med uerfaren pilot ombord. Både han og passasjeren ble hardt skadd. Gerry Snyder's fremragende "accident study" har detaljene rundt denne og flere andre P-51 ukykker. Hva folk gjorde på den tida... Dette er pensum for P-51 fans. Den kan finnes her:
http://www.warbirddepot.com/library/safety/snyder_accident_report.pdf

Henry Wedberg; Du tenker vel på Bob Hoover når du snakker om Ol´ Yeller. Yeager har nok fløyet flere sivile Mustanger gjennom årene, men aldri eid en.

Postat av: Henry Wedberg

Publicerad 2014-08-14 16:54:12

Jomenvisst Trygve! Jag har visst blandat ihop dessa två flygaress.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela