Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Apropå skogsbranden i Västmanland...

Publicerad 2014-08-04 23:37:00 i Allmänt, Brandflyg,



...och att man under morgondagen - äntligen - väntar ett par vattenbombare av typen Canadair CL-415 från italienska Protezione Civile till Västerås/Hässlö, så läggs ovanstående klipp upp på bloggen. Förhoppningen var att de skulle nått fram idag men av olika anledningar har det "strulat på vägen" (överflygningstillstånd?), så det råder ingen tvekan om att de hett efterlängtade. Dessutom är nu även tre franska flygplan på väg, dessa opereras av Sécurité Civile. 
  
 
Det är ett stort område som är drabbat av branden, se här för en jämförelse. Följ arbetet via VLT Live.

Man minns testerna med CL-215 och CL-415 här i landet under 90-talet och att av dessa blev det ingenting.
Man minns också företaget Haydn Air Charter i Norge för 30 år som för sedan hade Catalinor stående för användning om så skulle behövas. Nä, en gemensam skogsbrandsresurs för de nordiska länderna med fixed wing brandbekämpning är något som borde finnas, eller hur?

Och att bara överväga att ta bort brandflygbevakningen här i landet måste anses som befängt. Jag tror dock att det om några år kommer bli problematiskt att få tag i piloter som ställer upp, det kommer helt enkelt vara för få som kan och vill. Men det är i sin tur ett resultat av den luftfartspolitik som Sverige har fört de senaste tio åren där antalet certifikat har minskat drastiskt (med 40%).



Uppdaterat 140805

De bägge italienska CL-415 lär stå på backen i Polen och får vänta på grund av väderleken. Enligt senare uppgift har de inte ens lämnat Italien.

Rörande de tre franska planen är ett av dessa "insatsledarflygplan", en Beech B200 Super King Air med registrering F-ZBFK.  De två övriga är identifierade som CL-415 F-ZBFS (ETA 20:05) och F-ZBFV (ETA 20:20). Från klockan 19.00 är ett område i Mälaren avspärrat för att användas som bana för vatteninskopning. Det är tydligen för rökigt att använda sjöar närmare branden.

Wiseman har idag publicerat en text på SVT Opinion "om om samhällets beredskap, eller snarare bristen på denna, i ljuset av den stora skogsbranden i Västmanland". Rekomenderad läsning är även försvarsbloggaren Skippers inlägg från den 3 augusti.

18.45 - den franska Beech Super King Air'en är först i Sverige, passerar in över kusten vid Varberg med kurs mot Västerås. Callsign "Benga 96". De franska flygplanen har närmast startat från Groningen i Holland efter tankning cirka en timme tidigare.

19.30 - de franska CL-415-planen passerar in i Sverige vid Kungsbacka, ungefär samtidigt som "Benga 96" landar på Västerås/Hässlö.

20.30 - de bägge franska vattenbombarna är på väg in för landning på Hässlö. I morgon sätts de in i bekämpandet av skogsbranden. Aftonbladets rubriksättare slår på stort: Här landar superplanen.

20.40 - den italienska vattenbombarstyrkan landar i Kastrup för övernattning. De två CL-415 bär identiteterna I-DPCQ respektive I-DPCV - bilder på flygplanen efter landning finns här och här. Man har även en helikopter av typen Agusta A109, I-NAER, i sitt följe. De väntas till Hässlö vid lunchtid imorgon.

Från TT:

Vattenbombandet kommer att ske under två operationer i morgon, enligt Hans Granholm, ställföreträdande operativ chef för räddningstjänsten. Den ena på förmiddagen, runt tiotiden, och den andra på eftermiddagen. Den första operationen kommer till största sannolikhet att koncentreras i brandens nordvästra hörn, vid Hästbäck och Örbäck, där branden är som mest svåråtkomlig.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Matsen

Publicerad 2014-08-05 09:03:51

Inköp av sådana maskiner hade ju varit trevligt. De kan ju också användas till havsövervakning etc... Sjöflyg och speciellt amfibier är ju bara såååå tufft!!

Postat av: Johan Kjellin

Publicerad 2014-08-05 09:11:13

Apropå vattenbombare, någon som vet hur det går med Catalinan nere i Spanien? Av att döma från senaste inlägget så är det en rättstvist eller?

Postat av: Andreas

Publicerad 2014-08-05 09:38:03

Rent spontant kommer jag tänka på världens största vattenkärra, Beriev Be-200.
Film här:
http://www.youtube.com/watch?v=YJ-Iw_6tW40

Finns att köpa från fabriken vid svarta havet.

Postat av: Alexander Thörn

Publicerad 2014-08-05 19:28:42

Äntligen kommer det lite riktiga kärror, att hålla på med helikoptar är ju som att pinka på en majbrasa. Fast jag hade hoppasts på CL-215, insnöad på kolvstånk som man är.

Postat av: Matsen

Publicerad 2014-08-06 07:44:35

Vattenbombning från sjöflygplan = - Det regnar abborre över Bergslagsskogarna!

Postat av: Krigsmakten

Publicerad 2014-08-14 21:42:26

Ca 1995 hade vi vattenbombarna på prov, då det var en Svensk "normalsommar" var den enda större insatsen i Estland det året. Det är därför bättre med helikoptrar och som komplement MAFFS system

http://krigsmakten.wordpress.com/2014/08/08/skogsbrandslackning/

Postat av: F

Publicerad 2014-08-14 23:14:58

Håller med krigsmakten att de militära helikoptrarna ska vara tillgängliga i brandbekämpning, precis som förr.

Men detta med vattenbombning från skopa a la CL-215/CL-415 kommer vara en resurs som kommer bli allt mindre extrem. 1995 var inte en svensk "normalsommar", den var rätt blöt jämförd med t ex 1991, -92 och -94. Som jag ser det är det inte alls nödvändigt att vattenbombarresursen är 100%-ägd av staten, den kan mycket väl vara tillgänglig via kontrakt. Det är långt till södra Europa och deras CL-415...och de kan mycket väl inte vara tillgängliga. Därför anser jag att det knappast skulle skada med 4-6 stycken vattenbombare placerade för ett tänkt operationsområde Norden + Baltikum. Jag föreslår Borlänge eller Söderhamn som basering...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela