Apropå skogsbranden i Västmanland...
Det är ett stort område som är drabbat av branden, se här för en jämförelse. Följ arbetet via VLT Live.
Man minns testerna med CL-215 och CL-415 här i landet under 90-talet och att av dessa blev det ingenting. Man minns också företaget Haydn Air Charter i Norge för 30 år som för sedan hade Catalinor stående för användning om så skulle behövas. Nä, en gemensam skogsbrandsresurs för de nordiska länderna med fixed wing brandbekämpning är något som borde finnas, eller hur?
Och att bara överväga att ta bort brandflygbevakningen här i landet måste anses som befängt. Jag tror dock att det om några år kommer bli problematiskt att få tag i piloter som ställer upp, det kommer helt enkelt vara för få som kan och vill. Men det är i sin tur ett resultat av den luftfartspolitik som Sverige har fört de senaste tio åren där antalet certifikat har minskat drastiskt (med 40%).
Uppdaterat 140805
De bägge italienska CL-415 lär stå på backen i Polen och får vänta på grund av väderleken. Enligt senare uppgift har de inte ens lämnat Italien.
Rörande de tre franska planen är ett av dessa "insatsledarflygplan", en Beech B200 Super King Air med registrering F-ZBFK. De två övriga är identifierade som CL-415 F-ZBFS (ETA 20:05) och F-ZBFV (ETA 20:20). Från klockan 19.00 är ett område i Mälaren avspärrat för att användas som bana för vatteninskopning. Det är tydligen för rökigt att använda sjöar närmare branden.
Wiseman har idag publicerat en text på SVT Opinion "om om samhällets beredskap, eller snarare bristen på denna, i ljuset av den stora skogsbranden i Västmanland". Rekomenderad läsning är även försvarsbloggaren Skippers inlägg från den 3 augusti.
18.45 - den franska Beech Super King Air'en är först i Sverige, passerar in över kusten vid Varberg med kurs mot Västerås. Callsign "Benga 96". De franska flygplanen har närmast startat från Groningen i Holland efter tankning cirka en timme tidigare.
19.30 - de franska CL-415-planen passerar in i Sverige vid Kungsbacka, ungefär samtidigt som "Benga 96" landar på Västerås/Hässlö.
20.30 - de bägge franska vattenbombarna är på väg in för landning på Hässlö. I morgon sätts de in i bekämpandet av skogsbranden. Aftonbladets rubriksättare slår på stort: Här landar superplanen.
20.40 - den italienska vattenbombarstyrkan landar i Kastrup för övernattning. De två CL-415 bär identiteterna I-DPCQ respektive I-DPCV - bilder på flygplanen efter landning finns här och här. Man har även en helikopter av typen Agusta A109, I-NAER, i sitt följe. De väntas till Hässlö vid lunchtid imorgon.
Från TT:
Vattenbombandet kommer att ske under två operationer i morgon, enligt Hans Granholm, ställföreträdande operativ chef för räddningstjänsten. Den ena på förmiddagen, runt tiotiden, och den andra på eftermiddagen. Den första operationen kommer till största sannolikhet att koncentreras i brandens nordvästra hörn, vid Hästbäck och Örbäck, där branden är som mest svåråtkomlig.