Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Svenskt sjöflyg 100 år

Publicerad 2013-10-10 20:55:00 i Propulärkultur,


 
I helgen firas, hur konstigt det än låter, ett jubileum över en okänd händelse i vår flyghistoria. Hittills okänd, i alla fall.
  

I december är det nämligen precis 100 år sedan det första svenskkonstruerade och svenskbyggda sjöflygplanet "utprovades". Då demonstrerade ingenjören Axel Holmström sin skapelse ”Havsörn” för den församlade pressen. Holmström hade då ägnat ett par år i sin verkstad i Islingeviken på Lidingö att bygga och provköra diverse farkoster – ett par hydrokoptrar – och nu sin skapelse sjöflygplanet, döpt för att bräcka flygbaronen Cederströms importerade franska kärra med namnet ”Flygfisken”.

 

Kommande helg, den 12-13 oktober, inträffar Lidingömässan, detta i magasin 9 i Frihamnen, Stockholm. Författaren Jan Malmstedt kommer i dagarna ut med en bok Lidingöhistorier där han berättar hela historien om den märklige Holmström och hans skapelser. Han är inbjuden till Lidingömässan för att berätta om sin bok, och i samarbete med Grafair ska man då manifestera 100-årsjubileet av det första svenskbyggda sjöflygplanet. Grafair kommer att flyga rundflyg från Lidingöbros brygga på Djurgården med sin Cessna 208 Caravan, Svenska Sjöflygföreningen kommer även att synas på vattnet och i luften. Med andra ord, det blir sjöflyg både här och där - allt i en trevlig manifestation för att markera 100-årsfirandet av "Havsörns" flygning.
 

           

Hur gick det med Holmströms provtur då? Ja, han körde runt på Värtan med sin ”Havsörn” och tog några skutt, berättar de tidningar som bevittnade färden. Holmström påstod visserligen att han senare varit den som för första gången flög med ett plan som hade motorn i nosen, men till det finns inga kända vittnen.

  

Axel Holmström har i alla fall lämnat efter sig saker som nu finns på museer. På Siljan Airpark finns tre av hans motorer numera utställda – den 100-hästars Argus som satt på ”Havsörn”, en fyrcylindrig boxermotor som satt på en av hans hydrokoptrar och en trecylindrig ”solfjädersmotor” som satt på något som ser ut som ett (sjö-)flygplan utan vingar. Alltsammans, inklusive flera bilder på ”Havsörn” finns Jan Malmstedts bok.

  

Förresten; Holmström, som hade varit i Frankrike, tog med sig hem en motorcykel av märket ”La Parisienne”. På den satte han en stålkrans med skåror runtom som ett slags dubbar och körde isracing på Värtans isar! 

 

Boken med berättelsen Havsörnen i Islingeviken kan man köpa från någon nätbokhandel. Sök efter Lidingöhistorier.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Hans Lundberg

Publicerad 2013-10-11 00:38:28

Grattis till alla oss sjöflygare!

Postat av: Martin

Publicerad 2013-10-11 09:54:42

Grattis !!

Och 50 år senare flög SE-EFE, den första MFI Junior på flottörer från Ringsjön i Skåne.

/M

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela