Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Red Eagles - det hemliga amerikanska MiG-förbandet

Publicerad 2013-11-01 12:30:00 i Kalla kriget,


 
I slutet av september i år höll Gail Peck, centralperson i CONSTANT PEG-programmet och uppsättandet av  4477th Test & Evaluation Squadron ("Red Eagles"), ett föredrag vid Smithsonian National Air and Space Museum. När jag såg att klippet ovan var inbäddningsbart...ja, då bara måste det upp på bloggen! Det är helt fascinerande att höra denna fantastiska berättelse från en som var med. Rekomenderas mycket varmt!  Det tar fyra minuter innan huvudpersonen presenteras och därefter tar över...

Peck har skrivit en bok med titeln America's Secret MiG Squadron - hans websida finns här.

 
Förbandet bildades i mitten av 70-talet på Nellis Air Force Base och hette då 4477th Test and Evaluation Flight (4477 TEF) - 1980 uppgraderades det till 4477th Test and Evaluation Squadron (4477 TES). Verksamheten började med tre stycken ryska flygplan: Två MiG-17F och en MiG-21, de förstnämnda hade man lånat från Israel som i sin tur "erövrat" dessa från Syrien och Irak. Källan till MiG-21 var av allt att döma Indonesien som tagit leverans av 20 stycken i början av 60-talet. 1973 lär amerikanarna hämtat ett antal MiG-21F-13 därifrån, dessa hade då inte flugits på flera år och var i skick därefter. Cirka ett halvdussin lyckades man dock få luften igen. 
 
En talande bild från hemliga Tonopah Test Range Airport; personalen är klädda som vilka lediga gruvarbetare i trakten som helst. I bakgrunden startar en av de tre civilt leasade Cessna 404 som förbandet använde i "sin busslinje ut i den offentliga världen".

Man byggde en ny topphemlig bas på ett öde flygfält utanför Tonopah i Nevadaöknen. Därifrån kom man opererade man med MiG-17 (fram till 1982) och MiG-21 samt med tiden även MiG-23. Amerikanarna lär ha fått loss tolv MiG-23MS "Flogger E" och en MiG-23BN "Flogger F" från Egypten sommaren 1977. Ska man gissa att man fick hälften av dem flygande? När utprovningsprogrammet Have Pad var färdigt gick de vidare från "Red Hats" till "Red Eagles" 1980/81.


 
MiG-23 blev inte lika populär som sin föregångare MiG-21. Ett citat från en artikel i Aviation Week: "Red Flag in the 1970s we were told that the MiG-23 would sweep its wings [forward] and kill you. Ron Iverson [4477th operations officer 1975-79, retired as a Lt Gen] flew one of the first ones. He said, “don’t worry about it -- most of the time it’s trying to kill me."

 
1985, när verksamheten var som störst, hade man 26 olika MiG:ar: En blandad kompott MiG-21F-13 och kinesiskt tillverkade varianten av densamma, Chengdu Jian-7 (J-7), och MiG-23BN/MiG-23MS.

Den kinesiska varianten av MiG-21, J-7, känns lättast igen på att huven öppns bakåt. Jämför med tidigare bild här ovan. Här ser vi just en av 4477th Test and Evaluation Squadrons J-7:or. 
 
Med dessa övade man mot US Air Force, US Navy och US Marines stridsflyg. Det var knappast ovanligt att deras piloter gjorde rätt stora ögon när de de på övning "hemma på mammas gata" blev presenterade för en flygande MiG. Gissar att det tog nog en liten stund att smälta innan övningen kunde börja...

Bilden nedan lär vara tagen 1979. MiG-17 och MiG-21 i formation tillsammans med två Northrop F-5 tillhörande 64th Fighter Weapons Squadron.


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-02 23:22:35

Jag läste den spännande boken Red Eagles av Steve Davies för nåt år sedan om samma enhet. Peck nämner den boken på sin site

Postat av: F

Publicerad 2013-11-04 12:14:06

Jepp, avser att dyka ner även i den boken när tillfälle ges :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela