Sista Vampire-flygningen hos LAS?
Bloggisten har fått tvenne fina bildsändningar från gårdagens stora begivelse i det flyghistoriska Sverige: De sista flygningarna med Ljungbyheds Aeronautiska Sällskaps (LAS) de Havilland Vampire Trainer SE-DXV, innan denna ställdes av i Ängelholm.
LAS Vampire överlämnades av schweiziska flygvapnet i augusti 1990, då till dåvarande Krigsflygskolan F 5 på Ljungbyhed. Den tvåsitsiga varianten av Vampire hade använts av svenska flygvapnet 1953-68 i 57 exemplar och kallades hos oss för J 28C...även när den användes vid F 5 (Tilläggas bör att man tidigare skaffat hundratals av ensitsiga Vampires och dessa bar beteckning J 28A och J 28B). Så uttrycket Sk 28 - gud förbjude - är en "efterkonstruktion"...
Som jag skrev häromdagen så är Vampyren tyvärr nu "slutkörd", det finns ett stort investeringsbehov om man ska hålla planet fortsatt luftvärdigt. Det handlar bland annat om nya/översedda krutpatroner till katapultstolarna och nya säcktankar i vingarna. Sist men inte minst är dessutom gångtiden på motorn slut.
De första bilderna - samt vinjett och avslutning - i detta inlägg är tagna av en fotograf, som valt att vara anonym, detta på både Ljungbyhed och i Ängelholm. Pilot är som synes den inte helt okände Pär Cederqvist. Han fick denna dag först göra två medlemsflygpass för LAS och på kvällen, klockan 18:37, landade han i Ängelholm. De andra som figurerar på bilderna är Kent Ahlberg, Bengt Eskilsson och Jerker Svensson. Jerker var den som följde med Pär på sista flygningen.
Följande bilder är tagna av Per Börjeson vid planets ankomst till Ängelholm.
Nu ska LAS Vampire stå hos Ängelholms Flygmuseum. Kommer SE-DXV i luften igen? Notera frågetecknet i rubriken, så svaret på frågan får bli: Ja, en vacker dag. Från sällskapets håll vill man nämligen gärna påpeka att detta på intet sätt är slutet för Vampen, utan att man jobbar vidare med lösningar för att få den åter till Ljungbyhed och alltså i luften igen.